از جمله آدابی که در سیره معصومان در آغاز تولد کودک مورد توجه قرار داشته، تبریک ولادت کودک به پدر و مادر اوست.

در روایات آمده است که روزی عبدالله بن عباس در نماز ظهر حاضر نشد حضرت علی (ع) فرمود: چرا ابن عباس به نماز نیامد؟ اصحاب گفتند: صاحب پسری شده است. فرمود: بیایید با هم نزد او برویم. پس از این که نزد او رفتند امام به ابن عباس فرمود: شکر خدایِ هدیه بخش را به جای آر و هدیه ات (فرزندت) بر تو مبارک باد.[1]

امام صادق (ع) نیز می فرمایند:"مردی ولادت فرزند مردی دیگر را چنین تبریک گفت: "یهنئک الفارس" قدم سوار کار (نورسیده) مبارک. امام حسن (ع) فرمود: از کجا می دانی که او سوارکار خواهد بود؟ آن مرد عرض کرد: فدایت شوم پس چه بگویم؟ امام فرمود: بگو خدا شکر بخشنده (بخشنده ی این نعمت) را روزی ات کند و فرزند را بر تو مبارک گرداند و او را به رشد و کمال برساند(عمری طولانی به او بدهد) و تو را از نیکی او بهره مند سازد."[2]

در این جا چند نکته نمایان است:

نخست تبریک گفتن و اظهار شادمانی از تولد نوزاد از سنن و آداب اسلامی است.

دوم باید تعبیرهای تبریک آمیخته با ارزش های الهی و معنوی، آموزنده و یادآور شکر پروردگار و در برگیرنده دعا برای پدر و مادر و آینده نوزاد باشد چرا که اظهار شادمانی دیگران، به طور مستقیم در والدین تأثیر دارد و آن ها را به شکر نعمت وا می دارد که در نتیجه والدین با علاقه و رضایت کامل به تربیت کودک می پردازند و این رضایت، در کودک اثر خواهد گذاشت.

نکته سوم آن است که دعا برای سلامت و رستگاری کودک، در هر لحظه و مرحله ای از تربیت کودک مؤثر است بنابراین در تبریک ولادت نیز به آن سفارش شده است. دعا برای کودک صرف نظر از تأثیرات معنوی و جسمی، تأثیرات روانی و تلقینی نیز دارد، زیرا وقتی کودک با والدینی روبرو است که باور به خدا و استمداد از او را هر دم زمزمه می کنند او نیز بدان سو کشیده خواهد شد.

همچنین هنگام تبریک گفتن دعا برای پدر و مادر او نیز اهمیت دارد:"... خدا او را به رشد و کمال برساند و تو را از نیکی او بهره مند سازد."  


[1] شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج7، ص 148

[2] کافی، ج6، ص17

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .