نشست هم اندیشی درباره شخصیت و سیره شهید دیالمه با حضور جمعی از جوانان نسل سومی انقلاب و برخی مهمانان غیر ایرانی روز گذشته در تهران برگزار شد. این برنامه که در آن مهمانانی از لبنان، آمریکا، کشمیر و هند دعوت شده بودند به زبان انگلیسی برگزار شد و در آن ابعادی از حیات شهید دیالمه مورد گفتگو قرار گرفت.

در ابتدا آیات ابتدایی سوره مبارکه کهف به همراه ترجمه انگلیسی آن آیات قرائت شد. و کلیپ کوتاهی از حیات علمی و مبارزاتی شهید دیالمه به زبان انگلیسی (دانلود) پخش شد. پس از توضیحی کوتاه از اهمیت واقعه هفتم تیر توسط مجری برنامه، گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار خانواده شهدای هفتم تیر با محوریت معرفی این حادثه توسط جوانان انقلابی به جهانیان (دانلود) پخش شد وسپس حضار در یک گفتگوی جمعی به بررسی ابعاد قابل تامل زندگی شهید دیالمه پرداختند.

یکی از نکات جالب توجه که این جلسه را متفاوت می کرد این بود که که مدعوین، قبل از حضور در این نشست بخش هایی از زندگی شهید دیالمه را به هدف شرکت در یک گفتگوی معرفت افزا مورد مطالعه قرار داده بودند. از این رو به بیان دریافت ها و تجربیات شخصی خود درباره شخصیت شهید دیالمه پرداختند.

یکی از مهمانان از کشور هند ضمن مقایسه شخصیت شهید دیالمه با شهید چمران بیان داشت: "من فکر میکنم جذاب ترین بخش حیات شهید دیالمه این است که او فردی است که در ضمن اینکه در حیطه علم دارای تخصص بوده در زمینه اسلامی نیز اطلاعات زیادی داشته. تخصص او دارو سازی است اما این تخصص مانع از کسب علم و آگاهی عمیق دینی در وجود او نشده است. درست مانند چمران که یک فیزیکدان متخصص، یک چریک متبحر و حتی یک نقاش ماهر است"

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «آنچه مهم است این است که ما وظیفه خود را بشناسیم و برای انجام آن تلاش کنیم. من به عنوان یک زن با شنیدن سخنان شهید دیالمه در زمینه مسئولیت مادری در یکی از شبکه های اجتماعی به این فکر فرو رفتم که این مسئولیت نیازمند کسب امادگی است. همانطور که برای شرکت در یک آزمون مهم از قبل امادگی کسب می کنیم، و مطالعه پس از آزمون دیر و بی فایده است، برای پذیرش مسئولیت مادری نیز نیاز داریم که پیشاپیش کسب آمادگی کنیم و این مستلزم کسب دانش دینی در این زمینه است.»

مهمان دیگری از لبنان مهمترین ویژگی شهید دیالمه را ویژگی هدایت گری و رهبری عنوان کرد. وی افزود: «اینکه شهید دیالمه سالها قبل از انقلاب در دانشگاه مشهد دانشجویان هم قطار خود را به دور خود جمع می کند و با آنان از اسلام سخن می گوید خصوصیت منحصر به فردی است. این ویژگی اگر امروز هم در یک جوان دیده شود خاص و ویژه است. چرا که کمتر کسی است که توانمندی رهبری کردن یک گروه را به این نحو داشته باشد.»

نکته دیگری که یکی دیگر از حضار افزود این بود که شهید دیالمه این رهبری را در فضای جامعه آن روز خود بر عهده داشت اما در این رهبری هیچگاه دعوت به خود دیده نمی شود. شهید دیالمه تنها به اسلام دعوت می کند و به همین دلیل است که هم قطاران او نیز او را به عنوان رهبر گروه می پذیرند.

مهمانی از کشمیر نیز با اشاره به اینکه شهید دیالمه فرد متفکری بوده و می کوشیده تا خود آغازگر حرکت های تاثیرگزار باشد گفت: « برای من بسیار جالب بود که او در فضای قبل از انقلاب و در محیط دانشگاه جوانان را جهت خواندن دعای کمیل دور هم جمع می کرده در حالیکه دعا خواندن در آن محیط، عملی مرتجعانه محسوب می شده ولی او این نیاز را احساس کرد و شجاعت انجام این کار را داشت.»

در ادامه یکی از مهمانان به نکته مهمی درباره الگو گیری از شهید دیالمه اشاره کرد: «به نظر من باید توجه کنیم که شهدا شخصیت هایی خارج از دسترس ما نیستند. اگر ما نیز مجاهدت ها و تلاش های آنان در راه خدا به کار ببندیم دسترسی به جایگاه آنان برای ما هم ممکن می شود. همچنان که بصیرت سیاسی شهید دیالمه در تشخیص درست و نادرست های عصر خود، (مانند ماجرای بنی صدر) ثمره پایبندی دقیق و عملی  او به اصول اسلامی بود. » 

این گفتگو که مورد استقبال حاضران قرار گرفته بود با سخنان مجری برنامه در تکمیل نکات مورد اشاره مهمانان ادامه پیدا کرد و با پخش کلیپ هشام انقلاب” و قرائت فاتحه به روح بلند شهید دیالمه پایان یافت.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .