به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الامارات الیوم»، مستند جهانی «حجاب»، جایزه بخش رسمی فیلم آمریکا را که با هدف تشویق صنعت سینمای مستقل و تجلیل از آثار برجسته در جهان در سال ۱۹۸۰ میلادی تأسیس شده راا دریافت کرد.
فیلم‌های برتر در جایزه فیلم آمریکا براساس معیارهای غیرمعمول و به سبک و گرایش جدید و نو انتخاب می‌شوند، به‌طوری که جوایز به سه بخش «برندگان جایزه»، «نامزدهای دریافت جایزه» و «جایزه بخش رسمی» تقسیم شده است.
اهدای این جایزه به فیلم مستند حجاب دستاورد برزگی است، چرا که کمیته داوران این جایزه از برترین داوران هستند.
این مستند در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های عربی در «آمستردام» هلند نیز که در آن برترین فیلم‌های سینمایی عربی معاصر از کشوهای مصر، امارات، مراکش، فلسطین و لبنان ارائه می‌شود، شرکت کرد. این فیلم نگاهی نو به زندگی در جهان عرب دارد و تحولات کنونی معاصر را مورد اهتمام قرار داده است.
پخش فیلم‌‌های مستند و کوتاه از برنامه‌های جشنواره آمستردام بود و در کنار آن، جلسات پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با سازندگان فیلم‌ها و میهمانان نیز برگزار شد.
مستند جهانی «حجاب» توسط مؤسسه رسانه‌ای «اناسی» امارات و در مدت زمان ۷۵ دقیقه تولید شدهه و به موضوع روسری و پوشش برای زنان و علتت گرایش و مخالفت بانوان با پوشش حجاب پرداخته و تحلیل عمیقی از مسئله حجاب ارائه داده است.
این فیلم همچنین، به بیان مسائل کلی درباره ماهیت حجاب پرداخته و بر این نکته تأکید می‌کند که حجاب تنها یک مسئله‌ اسلامی نیست، بلکه قبل از ظهور اسلام نیز در میان زنان مرسوم بوده است.
ایده این فیلم مستند را «الیازیه بنت نهیان بن مبارک آل نهیان» از بانوان فعال اماراتی ارائه داده و سه کارگردان با نام‌های «مازن الخیرات»، کارگردان سوری، «نهله الفهد»، کارگردان اماراتی و «اویدیو سالازار»، از مشهورترین کارگردانان انگلیسی در تولید این مستند مشارکت داشته‌اند.
این مستند در ۹ کشور انگلیس، فرانسه، هلند، دانمارک، ترکیه، مصر، سوریه، مراکش و امارات فیلم‌برداری شدهه و در آن با شخصیت‌هایی از اروپا و خاورمیانه‌ درباره دلایل پوشیدن و نپوشیدن حجاب گفت‌وگو شده است.
در این فیلم همچنین، ایده‌ها و افکار شماری از علما و متخصصان که درباره جنبه دینی و تاریخی حجاب در ادیان آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت صحبت کرده‌اند، ذکر شده است. فیلم مستند «حجاب» تاکنون توانسته است، جایزه برترین فیلم مستند در جشنواره سینمایی «جاده ابریشم» در ایرلند و نیز بهترین مستند در جشنواره بین‌المللی سینمایی «جاکارتا»، پایتخت اندونزی را کسب کند.
مؤسسه رسانه‌ای «أناسی» امارات با هدف «سهیم‌شدن در پیشرفت جنبش فرهنگی ـ هنری امارات» توسط «الیازه بنت نهیان بن مبارک آل نهیان» در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرده و فیلم مستند حجاب که سال گذشته تولیدد شده از آثار فاخر این مؤسسه به شمار می‌رود.

منبع: آرماگدون

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .