نام کتاب: صلح امام حسن(ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

نام نویسنده: شیخ راضی آل‌یاسین

مترجم: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

انتشارات: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

 

صلح امام حسن (ع) با معاویه از دشوارترین حوادثی بود که امامان اهل بیت (ع) پس از رسول اکرم (ص) از ناحیه این امت بدان دچار شدند.

امام حسن (ع) با این صلح آنچنان محنت طاقت فرسایی کشید که هیچ کس جز به کمک خداوند، قادر به تحمل آن نیست. امام (ع) با این صلح توانست در سر راه معاویه، دشمن نهانی از خود او بسازد و به دست خود او وسائل سقوطش را فراهم کند همچنین امکان یافت که دژ آهنین بنی امیه را با سوهانی از خود ایشان قابل نفوذ سازد و در نتیجه پیروزی ایشان را بی اثر و بیهوده گرداند.

طولی نکشید که نخستین ماده قابل انفجاری که به وسیله امام حسن(ع) در شرایط صلح کار گذارده شده بود به دست خود معاویه منفجر گشت و مردم دریافتند که رابطه میان "باند اموی" و "اسلام" رابطه یک عداوت آشتی ناپذیر است. چه اگر منظور و مقصود معاویه فقط حکومت بود نه دشمنی با اسلام، که با کنار زدن امام حسن(ع) به مقصود نائل شده بود، دیگر مسموم کردن امام (ع) چرا؟ و اگر قدرت و سلطنت تنها هدف بنی امیه بود، با واقعه عاشورا امام حسین(ع) از سر راه این هدف برداشته شد و یزید به آن چه می خواست نائل گشت. پس آن همه مظالم و جنایت و قساوت بی نظیر و جلادی چرا؟

عالم بزرگوار سید شرف الدین عاملی در مقدمه کتاب می نویسد: "نویسنده این کتاب استاد آل‌یاسین خلأیی که امت اسلامی سخت نیازمند پر شدن آن بود را پر کرد و هیچ یک از بزرگان دین، در مورد این موضوع مهم کوششی را که او در فراهم آوردن این کتاب منحصر به فرد و بی نظیر مبذول داشت به کار نبرده اند."

بخش نخست کتاب مختصری به زندگانی امام (ع) می پردازد. در بخش دوم موقعیت و اوضاع اجتماعی آن زمان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش سوم مولف به انگیزه های صلح، بررسی فرازهای برجسته قرارداد، پایبندی به شروط و مقایسه میان شرایط امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرداخته است.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .