حجت الاسلام پناهیان : شهید دیالمه الگوی یک دانشجوی دین‌شناس و عالم‌‌شناس است

دوران پرسش‌هایی از این دست که «آیا دین می‌تواند جامعۀ بشری را اداره کند یا نه؟» دیگر گذشته است؛ امروز دوران این پرسش فرارسیده است: «کدام دین حق دارد جامعۀ بشری را اداره کند؟» و برای پاسخ دادن به این سؤال باید به خوبی دین را شناخت.

بنده کماکان الگوی جدیدی برای یک دانشجوی دین‌شناس و عالم‌ دینی شناس، پیدا نکرده‌ام، و همان الگویی را که بارها اعلام کرده‌ام در اینجا نیز برای شما معرفی می‌کنم؛ یعنی «شهید دیالمه». ایشان می‌توانست عالم خوب را از عالم بد تشخیص دهد و بین علمایی که مشهور بودند علمای خوب انقلابی را تفکیک می‌کرد و قدرت و فهم این کار را داشت، لذا خیلی محکم اعتراض می‌کرد که «چرا به فلان عالم، آیت‌الله می‌گویید؟! او معلوماتش در حد یک آیت‌الله نیست».

شهید دیالمه یک دانشجو بود و هنوز مدرک تحصیلی‌اش را هم نگرفته بود. امروز دانشجویانی که در چنین شرایطی هستند بعضاً هنوز خودشان را مسئول نمی‌دانند که مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند و برای خودشان تصمیم بگیرند، چه رسد به اینکه برای جامعۀ خودشان تصمیم بگیرند. اما شهید دیالمه، دانشجویی بود که منِ طلبه به او افتخار می‌کنم و دوست دارم به او تأسی کنم. هنوز شیفتۀ سخنان او هستم و می‌گویم: «خدایا! وقتی به یک جوان این‌قدر فهم و بصیرت می‌دهی، چه غوغایی می‌کند!»

شهید دیالمه مدعی این هم نبود که طلبه یا عالم دینی است، بلکه با مطالعه و فهم خودش به اینجا رسیده بود. ولی نوارهای سخنرانی‌های او بعد از سی‌ سال، هنوز قابل استفاده است. به تعبیری می‌توان گفت او یک دانشجوی علوم اسلامی در حوزۀ دانشگاهیان بود، هرچند آن‌موقع هنوز چنین حوزه‌ای در دانشگاه‌ها تأسیس نشده بود.

امیدوارم شما در این فضا، نیروها و دانشجویان دانشمندی باشید که دست‌تان از معارف دینی پُر باشد و بتوانید با این معارف دینی، قدرت جامعۀ دینی خودتان را استحکام ببخشید و سلامت خودتان را تضمین کنید.

به نقل از سایت بیان معنوی

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .