یک طراح مسلمان ایده ای خلاقانه برای ساخت مسجدی در ملبورن استرالیا مطرح کرده و اکنون در دست ساخت است که در این طرح، بینندگان خارجی به راحتی می توانند تمام فضای داخلی مسجد را ببینند و با نحوه عبادت مسلمانان آشنا شوند...

 یک طراح مسلمان ایده ای خلاقانه برای ساخت مسجدی در ملبورن استرالیا مطرح کرده و اکنون در دست ساخت است که در این طرح، بینندگان خارجی به راحتی می توانند تمام فضای داخلی مسجد را ببینند و با نحوه عبادت مسلمانان آشنا شوند.

معمار این بنا در گفتگو با خبرگزاری ABC نیوز اظهار داشت: نداشتن دیوار و در برای یک بنا، ایده ای خلاقانه ایست. من احساس می کنم در این برهه تاریخی ضرورت دارد که اسلام به صورت بازتر و با کمترین استکاک به مردم ارائه شود و از فضای بسته مساجد به ملاءعام کشیده شود.

"گلن مورکات" در ادامه افزود: بر خلاف طراحی های خاورمیانه ای و قدیمی مساجد، برای نخستین بار مسجدی با طراحی معاصر در استرالیا ساخته می شود.

یکی از طراحان محلی نیز درباره نوع طراحی و ساخت این مسجد در گفتگو با شبکه خبری ABC نیوز گفت: سازندگان این مسجد در نظر دارند که بنایی زیبا برای عبادت مسلمانان ایجاد کنند و علاوه بر آن، غیرمسلمانان نیز بتوانند وارد آن شده و شاهد هرآنچه در ان می گذرد باشند.

"هاکان ال اِولی" در ادامه خاطرنشان کرد: به جای درب های ورودی شیشه ای و چوبی مرسوم، این مسجد دارای نور گیرهایی است که با شیشه های رنگی مزین شده است و در ساعات مختلف روز، انوار گوناگونی را به داخل فضای مسجد هدایت می کند.

وی سپس تصریح کرد: در اوائل روز و با توجه به زاویه تابش نور، فضای داخلی مسجد به رنگ طلایی در می آید، در میانه روز این رنگ به رنگ سبز تبدیل می شود و در ساعات پایانی روز نیز، فضای داخلی مسجد به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهد.

جامعه مسلمانان ملبورن امیدوارند ساخت این مسجد که از لحاظ معماری، شکل منحصر بفردی دارد، بتواند در کاهش تنش های میان جامعه مسلمانان و غیرمسلمانان نقش موثری ایفا کند.

شایان ذکر است بودجه ساخت این مسجد که شامل فضای عبادت، رستوران و کتابخانه است، به همت جامعه مسلمانان استرالیا تامین شده و در "نیوپورت" در حومه غربی شهر "ملبورن" در دست ساخت است که طبق برنامه ریزی های انجام شده، اوائل سال آینده میلادی، ساخت آن تکمیل و افتتاح خواهد شد.

 

 

منبع: ابناء

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .