یکی از دلایل اصلی ازدواج نکردن جوانان، نگرانی از تأمین مخارج زندگی است. هرچه سطح زندگی ها بالاتر می رود، این نگرانی نیز افزایش یافته و میزان ازدواج کاهش می یابد. تنیدگی حاصل از ازدواج نکردن، از یک سو و نگرانی و اضطراب از فقر از سوی دیگر، شرایط سخت و شکننده ای را بوجود می آورد و بهداشت روانی فرد را به شدت تهدید می کند.

باید توجه داشت که بر اساس آموزه های دینی، ترک کردن ازدواج، به خاطر ترس از مخارج زندگی، سوء ظن به خداوند است.[1] نباید فراموش کنیم که روزی رسان خداوند است، نه ما، کسانی که نگران و ترسان از تأمین مخارج زندگی اند، تصور می کنند که خودشان روزی رسان زندگی اند غافل از اینکه تأمین مخارج زندگی با خداوند است.

در قرآن کریم خداوند متعال به طور مشخص به مسئله ازدواج پرداخته و تصریح کرده است که اگر همسران تازه ازدواج کرده فقیر باشند، من از فضل خودم آنان را بی نیاز خواهم کرد.[2]  

بنابراین مشکل، یک مشکل حقیقی و اقتصادی نیست بلکه یک توهم و مشکلی اعتقادی است.

برای حل مشکل ازدواج نیاز به داشتن مال فراوان نیست بلکه باید شناخت را تصحیح کرد و اندیشه ها را اصلاح نمود واقعیت این است که الله روزی رسان است، واقعیت این است که الله تأمین روزی را تضمین کرده است، واقعیت این است که در خصوص ازدواج، وعده داده که همسران جوان را بی نیاز سازد. 

اینها واقعیت های زندگی اند، اینها قوانین حاکم بر روزی بشرند.

اما ما چگونه فکر می کنیم؟ اولا خودمان را روزی رسان می دانیم و ثانیا می گوییم باید ثروت داشت و بعد ازدواج کرد ولی الله می گوید: اولا من روزی رسان هستم و ثانیا ازدواج کنید تا شما را بی نیاز کنم.

مشکل اصلی اعتماد نداشتن به خداوند است و این یک مشکل اقتصادی نیست بلکه یک مشکل شناختی و اعتقادی است.

 اگر شناخت ها اصلاح شود و انسان به الله اعتماد داشته باشد نگران مخارج زندگی نخواهد بود. قرآن می فرماید: شیطان به شما وعده فقر می دهد[3] ولی خداوند وعده بی نیازی داده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هرکس بر مبنای اعتماد به الله ازدواج کند، این حق بر عهده الله است که او را یاری کند.[4]

بر خلاف آنچه تصور می شود که ازدواج کردن، مایه سخت تر شدن وضعیت مالی می شود، برعکس باعث توسعه مادی زندگی می گردد، این یک قانون الهی است، باید به آن اعتماد داشت.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: همسر بگیرید که این کار روزی شما را بیشتر می کند.[5] 

و نیز فرمودند: با زنان ازدواج کنید چرا که آنان همراه مال می آیند.[6]

در حدیثی دیگر می فرمایند: روزی را به وسیله ازدواج کردن طلب کنید.[7] 

جوانی از فقر، سه بار، خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسید و هر سه بار حضرت وی را به ازدواج فراخواند. این یک واقعیت است که ازدواج کردن، مایه توسعه زندگی می گردد.

اصل اساسی و بنیادین، این است که انسان باید افکار و اندیشه های خود را بر اساس وحی اصلاح کند و آنها را با قوانین الهی و واقعیت های زندگی مطابق سازد. هماهنگ ساختن افکار با واقعیت ها، کلید طلایی راحت زیستن است، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.    


[1] . امام صادق علیه السلام، کافی، ج5، ص330.

[2] . سوره نور، آیه 32.

[3] . قران، سوره بقره/268.

[4] .من لایحضره الفقیه، ج2، ص383

[5] . تهذیب الاحکام، ج7، ص24.

[6] . المستدرک علی الصحیحین، ج2، ص174.

[7] . مکارم الاخلاق، ص196.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .