طاووس یمانی می گوید: کنار کعبه رفتم دیدم شخصی زیر ناودان کعبه مشغول نماز و مناجات و گریه و زاری است. بعد از نماز به پیش رفتم دیدم امام سجاد علیه السلام است.

عرض کردم ای فرزند رسول خدا چرا شما را اینگونه گریان و ترسان می نگرم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی و این سه امتیاز شما را نجات می دهد: فرزند پیامبر هستی و شفاعت جدت رسول خدا در میان است و رحمت خداوند وسیع است.

در پاسخ فرمود: ای طاووس! اما در مورد «نسب» قرآن می فرماید: فَإِذَا نُفِخَ فىِ الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئذٍ وَ لَا يَتَسَاءَلُونَ[1] «آن گاه كه در صور دميده شود، خويشاوندى در بين آنها نخواهد بود و سراغ همديگر را نگيرند.» بنابراین نسب مرا حفظ نخواهد کرد.

اما در مورد «شفاعت» خداوند در قرآن می فرماید: وَ لَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى[2] «اولیای خدا شفاعت از کسی نمی کنند مگر آنکه بدانند خداوند از آن کس خشنود است» بنابراین شفاعت مرا از خوف خدا ایمن نمی نماید.

اما در مورد «رحمت خدا» قرآن می فرماید: إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِين[3]« قطعا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است» من نمی دانم که نیکوکار باشم.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .