نام کتاب: هم نشینی و کج روی

نویسنده: علی سلیمی، محمود ترابی، محمد داوری

انتشارات:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

 

این کتاب تحقیقی در مورد آثار همنشینی اطرافیان و نقش آن در انحرافات اجتماعی و راهکارهای پیشگیری و کنترل همنشینی بد با تکیه بر آموزه‏های اسلامی است.

نگارنده بر آن است تا با تکیه بر دیدگاه‏ های موجود در قرآن کریم و احادیث اهل ‏بیت(ع) الگویی نظری و اجتماعی درباره آثار همنشینان و اقسام همنشینی‏ ها در جهت سوق دادن افراد به جرم و کجروی ارایه نماید و دیدگاه‏های یکی از جامعه‏ شناسان به نام ساترلند و ادامه‏ دهندگان راه او در جامعه ‏شناسی کجروی را نیز با دیدگاه‏ های اسلامی در این زمینه مقایسه نماید.

نگارنده ابتدا الگویی از همنشینی و ابعاد آن در قرآن کریم ارایه کرده و سپس اقسام همنشینی‏ ها و اثرگذاری آنها را در کجروی تبیین نموده است. از دیدگاه نویسنده هر نوع همنشینی می ‏تواند آثار کجروانه داشته باشد و کجروی می‏تواند موافق با الگوهای رفتاری یک جمع باشد. آنگاه نویسنده به زمینه ‏سازی همنشینی و اثرپذیری آن اشاره کرده و عوامل اثرگذار در همنشینی مانند نفوذ اجتماعی و واکنش‏های افراد در برابر نفوذ، شیوه ‏ها و ابزار نفوذ، ترفندهای تبلیغی، یادگیری، مشاهده و الگوگیری مشاهده پیامدهای رفتار دیگران، جامعه ‏پذیری و القائات خرده فرهنگی را بررسی نموده است.

در بخش بعدی کتاب نگارنده به بحث درباره پیشگیری و کنترل کجروی بر اثر همنشینی پرداخته و راه‏ حل‏های جرم‏ شناختی و جامعه ‏شناختی، راهکارهای پیشگیری، راه‏ حل ‏های دین اسلام، اهرم‏ های کنترلی، اهرم‏ های ارزشی و عاطفی، اهرم‏ های غیررسمی و رسمی و اهرم‏ های ماورای طبیعی را بیان کرده است. نویسنده معتقد است بررسی دیدگاه ‏های موجود در منابع اسلامی و غیراسلامی نشان می‏ دهد که تماس ‏ها و همنشینی‏ های افراد با یکدیگر، عمدتا به این سبب مورد توجه هستند که انواعی از ارتباط‏ های درونی و اثرگذار میان ظرف‏های این همنشینی‏ ها وجود دارد و این همنشینی ‏ها از نظر دین اسلام دارای اهمیت فردی و اجتماعی است.

2017-06-16T14:10:26+0430 مرکز نشر آثار و اندیشه های شهید دیالمه

نوشته شده در تاریخ : 26 خرداد 96 | موضوع : معرفی کتاب

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .