شيهو عبدالسلام، محقق دانشگاه ساپيينزاي رم گفت دست هاي خارجي و بخصوص صهيونيست ها در دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي نيجريه نفوذ دارند.

به گزارش شبکه تلويزيوني پرس تي وي؛ عبدالسلام درباره جنبش شيخ الزکزاکي که خود شناخت نزديکي نيز از آن دارد گفت: جنبش اسلامي در نيجريه به رهبري شيخ الزکزاکي يک جنبش اجتماعي و ديني براي عدالت است . من از زمان کودکي، پيرو شيخ الزکزاکي بودم که سخنان وي را از کاست ها گوش مي کردم. بعدها در کلاس هاي قرآن و حديث وي شرکت مي کردم که به صورت کلي، به مردم درباره اسلام آموزش مي داد. از اين رو، اتهام هاي وارده (از سوي ارتش نيجريه) درباره نظامي گرايي در جنبش اسلامی نیجریه درست نيست زيرا از بيست يا سي سال پيش که تاريخ اين جنبش است ، هيچ سابقه اي از نظامي گرايي در اين جنبش وجود ندارد.
وي ادامه داد پيروان اين گروه از سلاح استفاده نکرده اند؛ ما از تفنگ، چاقو يا چماق استفاده نکرده ايم تنها چيزي که از آن استفاده کرده ايم، هوش و دانشي است که درباره دينمان داريم و نه فقط مسلمانان، بلکه مسيحي هايي نيز هستند که از اين جنبش پيروي مي کنند. حتي کساني که دين نيز نداشتند، به تحولات اجتماعي کشورشان توجه داشند و خواستار تغييرات مثبت بودند. اين (اتهام ارتش نيجريه) درست نيست، دروغي است که به جنبش مي بندند و اين جنبش جنبه نظامي گرايي ندارد.
عبدالسلام درباره احساس تهديد همزمان بوکوحرام و دولت نيجريه از اين گروه گفت بوکوحرام موضوعي بحث انگيز است و آنچه هست با آنچه مردم در اخبار و رسانه ها مي بينند تفاوت دارد زيرا گروه بوکوحرام به اندازه اي قدرتمند نيست که بتواند اين حملات وحشتناکي را که در کشور روي مي دهند، انجام بدهد.

 نمونه آن بمب گذاري در ابوجا است که در يک يا دو سال پيش روي داد، همچنين از اطلاعاتي که از اين جنبش داريم، مي دانيم که بخش هايي از ارتش نيجريه و دستگاه هاي اطلاعاتي با آمريکا همکاري مي کنند و کاملا مستقل نيستند. اين کار ها انجام مي شوند و به بوکوحرام نسبت داده مي شوند، گاه نيز حملاتي به بخش هايي از مسلمانان صورت مي گيرد که باز به بوکوحرام نسبت داده مي شود و اين نيز درست نيست. براي نمونه مي توان به رويداد اربعين شهادت امام حسين (ع) اشاره کرد که برخي ها از کانو، به زاريه منتقل شده بودند و بمب به همراه داشتند تا بتوانند به جنبش حمله کنند. عامل اول خود را منفجر کرد ولي عامل دوم موفق نبود و اعضاي جنبش وي را دستگير کردند و بعد از بازجويي، مشخص شد که وي از اهالي شرق کشور نيست بلکه ربوده و مغزشويي شده بود و قرار بود اين کار را انجام بدهد.

وي افزود موارد اينچنيني بسيار است، افراد واقعا نمي دانند چه مي کنند. اين حملاتي که در بازارها، کليسا ها و مساجد روي مي دهد و به بوکوحرام نسبت داده مي شوند ولي بايد ديد بوکوحرام چه کساني هستند. اين موضوع را بايد با چشم باز بررسي کرد.

عبدالسلام با تاييد اينکه هر کجا جنبش هاي اسلامي عملکردي موفق از خود نشان مي دهند، تکفيري ها نيز در آنجا حضور مي يابند و علاوه بر آنان، کساني که مدعي مبارزه با تکفيري ها هستند، به اين گروه هاا حمله مي کنند افزود يکي از نمونه هاي ديگر نيز رويدادهاي روز قدس، ژوئيه دو هزار و چهارده بود که من نيز درر اين تظاهرات حاضر بودم تا همدلي خود را با مردم فلسطين اعلام کنيم و چيزي که نتوانستم باور کنم اين بود که وقتي تظاهرات رو به اتمام بود، سربازان حمله ور شدند و برادران و خواهران ما را کشتند.

محقق دانشگاه ساپيينزا گفت شکي نيست که صهيونيست ها در همه دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور (نيجريه) نفوذ دارند، بخصوص در رژيم دولت پيش که اين دستگاه ها در دست خارجي ها و بخصوص در دست صهيونيست ها و رژيم آمريکا بود.  

رويدادهايي مانند آنچه در روز قدس اتفاق افتاد، دستور بالادستي ها بود که اگر چه مطمئن نيستم ولي شايد شخص رئيس جمهور نيز از آنها باشد. وقتي در روز قدس، سربازان شروع به تيراندازي کردند، برخي ها با مقامات پليس تماس گرفتند و خواستار پايان يافتن آن شدند ولي جوابي که گرفتند اين بود که اطلاعي از اين موضوع ندارند و اين مساله به آنها ربطي ندارد.

وي افزود از اين رو، بايد گفت اينها به موضوع استقلال کشور مربوط مي شود که کشور ما متاسفانه چندان که بايد مستقل نيست و به نظر من برخي از فرماندهان نظامي از خارج از کشور دستور مي گيرند تا شهروندان کشورشان را که هيچ سلاحي نيز ندارند، به قتل برسانند.

 

 

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .