بزرگداشت شهادت «مالکوم شباز»
خلاصه مطلب :

مراسم بزرگداشت "مالکوم شباز" نوه مالکوم ایکس با حضور سفیر سابق ایران در مکزیک، دوست و همراه مالکوم شباز، و مجری پرس تی وی در آمریکا در روز 21 رمضان همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

*«مالکوم شباز» کیست؟ 

مالکوم شباز نوه مالکوم ایکس (رهبر مسلمانان امریکا در دهه 60 میلادی) بود. وی مسلمان شیعه و از طلاب علوم دینی در شهر دمشق بود که پس از شدت گرفتن نا آرامی ها در کشور سوریه به امریکا بازگشته و قصد ادامه تحصیل در حوزه علیمه قم را داشت. او به کشور مکزیک می رود اما این سفر با قتل مرموز او (در ماه می 2013/ بهار 92) در کشور مکزیک ناتمام ماند.

*چرا آمریکا «مالکوم شباز» را یک تهدید به حساب می آورد؟
 
«شباز» نوه مالکوم ایکس (مبارز و رهبر مشهور مسلمان آمریکا) بود که هنوز در یاد و قلب سیاهپوستان مسلمان این کشور جای دارد.

مسلما شباز به عنوان یک جوان حوزه رفته و شیعه و فردی که از درون جامعه آمریکا با حقیقت آشنا شده و در پی آن است، بیش از دیگران ظرفیت روشنگری را دارا است. همین امر نگرانی مقامات امنیتی امریکا را بر می انگیزد تا با شبهه افکنی در مورد شخصیت او، جامعه امریکا هیچ اتفاقی را برای او دور از ذهن نپندارد.

البته پیشینه خانوادگی شباز نیز نگرانی های دولت امریکا را افزون می کند. پدربزرگ او نیز در 1965 میلادی به طور ناگهانی در حالیکه برای جمعی از مسلمانان سیاهپوست امریکایی سخن رانی می کرد در نيويورك هدف حمله قرار گرفت و ترور شد.

 *نکات مورد تاکید سخنرانان در این مراسم

 1- مالکوم ایکس، پدربزرگ مالکوم شباز معروفترین و مشهورترین رهبر سیاه پوستان و مسلمانان آمریکا بود که در سال 1965 در آمریکا و توسط دولت وقت آن کشته شد و دلیل اصلی این اقدام دولت آمریکا توانایی بالای وی در برقراری ارتباط بین سفید پوستان و سیاه پوستان بود. اگر مالکوم ایکس را در آن سال‌ها نمی‌کشتند خیلی اتفاق هایی زیادی در آمریکا رخ می‌داد.

 2- مالکوم شباز آرزوی آمدن به ایران را در سر خود داشت. مالکوم همیشه در آمریکا مورد آزار و اذیت قرار می گرفت و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی امریکا همیشه دنبال بهانه ای بودند که او را مورد اذیت و آزار قرار دهند.

 3- مالکوم شباز 28 ساله بود که کشته شد در واقع دولت آمریکا با کسی که آزادی خواه باشد و قصد تحصیل در قم را داشته باشد و بخواهد بعد از آن به آمریکا بازگردد کنار نخواهد آمد و سرانجام هم او را کشتند.

 4- مالکوم شباز می‌گفت وقتی بخواهند در آمریکا فردی را بکشند ابتدا او را خراب می‌کنند. آنها نمی خواستند که مالکوم در آمریکا کشته شود. به همین دلیل نقشه ترور او را در مکزیک طراحی کردند.

 5- رسانه های آمریکا نیز در ماجرای کشته شدن مالکوم سکوت کرده و به این موضوع نپرداختند و پرس تی وی بود که به این موضوع اشاره کرد.[1]

 

[1] با تلخیص و بر گرفته از خبرگزاری نسیم

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .