کاروان بین المللی زائران صلح سوریه
خلاصه مطلب :

کاروان بین المللی زائران صلح سوریه حرکتی است مردمی و صلح طلبانه که با هدف انتقال کمک های انسانی به سوریه و تلاش در جهت تحقق هرچه سریعتر صلح و آرامش در این کشور با حضور شخصیت ها و فعالین صلح طلب از اقصا نقاط دنیا براه افتاده است. این کاروان پس از حضور خود در ایران، به همراه محموله ای از کمک های بشر دوستانه که عمدتاً شامل مواد دارویی و پزشکی می شود در روز پنجشنبه 21 فروردین عازم دمشق شده تا ضمن دیدار با نمایندگان گروه های مختلف مردمی، اقدام به توزیع کمک های خود در میان جنگ زدگان و نیازمندان سوری کند. اعضای این کاروان مشتمل بر فعالینی از کشورهای: انگلیس، کانادا، آلمان، لبنان، استرالیا، پاکستان، هندوستان و ایران است.

میهمانان خارجی کاروان بین‌المللی زائران صلح سوریه با حضور خود در موزه صلح ایران حرکت این کاروان را رسماً آغاز کردند. عصر آن روز در موسسه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) کنفرانس خبری کاروان زائران صلح سوریه با حضور چهره‌های بین‌المللی این کاروان برگزار شد.

در ادامه این نشست خبری مادر اگنس مریم"، اهل کشور لبنان، نماینده جریان مصالحه در سوریه، سخنگوی مرکز رسانه‌ای اسقف حمص، حماه و یربود در سوریه؛ با بیان اینکه ما از لبنان برای زیارت صلح به سوریه می‌رویم، گفت: هدف ما صلح در سوریه و دیگر مناطق خاورمیانه است. امروز همه می‌دانند که در سوریه چه اتفاق می‌افتد و دخالت خارجی آشکار شده است اما برخی اصرار دارند اعلام کنند که آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد یک انقلاب مردمی است.

این چهره مسیحی با بیان اینکه برای رسیدن به مصالحه نزدیک شدن به حقیقت نیاز است، گفت:

ما امروز در ایران هستیم چرا که مردم و مسئولین ایرانی به حقیقت نزدیکتر هستند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ریشه جریانات تکفیری در سوریه گفت: تکفیری‌ها در تلاش برای ارائه یک چهره کاریکاتوری از اسلام هستند و آنها ابزاری بیش برای تخریب نیستند. جریانات تکفیری به دنبال اهداف سیاسی هستند اما از پوشش مذهب برای این اهداف سوء استفاده می‌کنند و به دنبال ایجاد جنگ طائفه‌ای و مذهبی هستند.

این کاروان در اولین برنامه خود در شهر قم به دیدار با آیت الله جوادی آملی رفت. در این دیدار آیت الله جودی آملی با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده توسط این مجموعه بسیار امیدبخش بود، اظهار کرد: امیدواریم رهبران در مسیر عدل حرکت کنند تا در این مسیر همه بتوانند معنای واقعی صلح را درک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرگ پایان زندگی بود انسان می‌توانست بر اساس قدرت خود بر دیگران بتازد ولی انسان با مردن از بین نمی‌رود بلکه تا ابد زنده خواهد بود بنابراین باید برای پس از مرگ ره‌توشه‌ای فراهم کند. خودخواهی دشمنی است که هرگز با انسان کنار نمی‌آید و باید سرکوب شود؛ غرور از هر دشمن مادی بدتر است و چاره‌ای جز رام کردن آن نداریم تا بتوانیم به عاقل عادل تبدیل شویم و در سوریه یا دیگر کشورها بتوانیم منادی صلح باشیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی ضمن خیرمقدم مجدد به کاروان زائران صلح افزود: صلح و عدل و عقل پیام همه انبیای الهی است و تکمیل آن به وسیله دین اسلام صورت گرفته است؛ سخن ابراهیم و موسی و عیسی توسط اسلام تکمیل و اجرا شد؛ امیدواریم شما حاملان این پیام نهایی الهی باشید؛ از خداوند می‌خواهیم به جنگ‌طلبان عقل و به مردم مظلوم سوریه و دیگر مظلومان جهان صلح اعطا کند و خاورمیانه از دخالت‌های بیجای بیگانگان نجات یابد.

این کاروان پس از دیدار با آیت الله جوادی آملی برای شرکت در همایش "ادیان علیه تکفیر" به مدرسه معصومیه قم رفت.

در این همایش مادر مریم اگنس این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه فضای بسیار وحشتناکی در سوریه حاکم است عنوان کرد: بسیاری از مردم تنها به دلیل اینکه از دولت حمایت می‌کردند به شهادت رسیده‌اند و حملات بسیار وحشیانه‌ای دیگر که زبان از گفتن آن‌ها قاصر است.

اگنس گفت: تا کنون هیچ از رسانه‌های غربی این جنایات را گزارش نکرده‌اند و گوشه‌ای مظلومیت مردم سوریه را هم نشان نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها به این نتیجه رسیدند که برای تامین منافع سیاسی خود می‌توانند در کشور سوریه دخالت کنند خاطر نشان کرد: عربستان شروع به حمایت‌های مالی از این گروه‌های تروریستی کرد. بسیاری از این کشور‌ها به دلیل اینکه توان مقابله با ایران را نداشتند به جنگ با یکی از متحدان ایران پرداختند.

این راهبه ی مسیحی هم چنین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت:

تکفیری ها از یک ایدئولوژی مصنوعی انتقال یافته به سوریه شکل گرفته اند. آنچه در رسانه ها نمود دارد، یک چهره واقعی از جامعه سوریه نیست. من حدود 20 سال در کشور سوریه زندگی کرده ام تابحال چیزی به شکل دیدگاه تکفیری ها را ندیده بودم.

امروز زیر پرچم انقلاب، تکفیری ها می خواهند که به جامعه سوریه یک دیدگاه که طبیعی نیست و مربوط به جامعه سوریه نیست را تحمیل کنند. این به این معنی است که هر فردی حتی مسلمانان باید که فکر، رفتار و عبادت خود را شبیه این اسلام تعریف شده از طرف تکفیری ها کند. این اسلام از خارج وارد شده است و شکل سخت وهابی را دارد.

وی در مورد اقدامات تکفیری ها در سوریه گفت: آن ها تلاش می کنند که این تفکر را با تکه تکه کردن، خشونت و فشار بقبولانند. آنها سعی می کنند این تفکر را با سر بریدن، دست بریدن و منفجرکردن انسان ها به دیگران نمایش بدهند. تکفیر چهره بسیار زشتی از دین است و برای ما یک دین اشتباه شناخته می شود. ما باور داریم که همه دنیای مدنی و اسلام باید بلند شوند و بگویند که ما تکفیر را نمی پذیریم.

اگنس ضمن اشاره به اقدامات ناشایست تکفیری ها در سوریه، افزود: امروزه آن ها بر رسانه های بزرگ دنیا نظارت دارند و آن ها را هدایت می کنند. اما یک روز تاریخ برای آن ها قضاوت خواهد کرد برای اینکه با این راه آن ها دین واقعی و نوع بشریت را نابود می کنند. ما عقیده داریم که غرب در راهی است که مقابل قانون های بین المللی و قانون های انسانی است. هرکسی که می خواهد بفهمد در سوریه چه می گذرد باید بلند شود و فریاد بزند که این یک راه نادرست است و باید قطعاً متوقف شود.

این شاهد عینی خونریزی های تکفیری ها در سوریه با انتقاد از دخالت بی جای غربی ها در مسائل سوریه گفت: کنفرانس ژنو 2 به نظر من یک جنایت جنگی است. این که از بیرون سوریه بیایند و برای داخل آن تصمیم بگیرند کار درستی نیست. این خلاف حقوق بشر و قوانین بین المللی است. همچنین تغذیه این جنگ هم جنایت بزرگی است چرا که این جنگ در مقابل جامعه سوریه ایستاده است. سازمان ملل می تواند شاید در جای دیگری تاثیر داشته باشد اما در سوریه این توان را ندارد. چرا که تعداد زیادی از کشورهای حاضر در سازمان ملل این خشونت ها را حمایت می کنند و از راهی که سوریه را نابود می کند پشتیبانی به عمل می آورند. پس ما به کشورهای دیگری نیاز داریم که دیده اند چه اتفاقی افتاده است و باید صدایشان را بالا ببرند تا بتوانند این را متوقف کنند.

ما امیدواریم که با حمایت از این کارهای صلح طلبانه کشور سوریه به آرامش برسد. برای سربازان خارجی حکم خروج صادر می کنیم و همین طور کشورهایی که جنگ را حمایت می کنند باید به اقدامات خود پایان دهند.

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .