بوکوحرام طالبانی دیگر در نیجریه
خلاصه مطلب :

بیش از ۱۰۰ نفر در حمله شبه‌نظامیان بوکوحرام کشته شدند

مزدوران بوکوحرام 51 نیجریه‌ای را کُشتند

29 دانش آموز در حمله شبه نظامیان بوکوحرام به دبیرستانی در شمال شرق نیجریه کشته شدند

43 کشته درپی حمله ی گروه بوکوحرام به مدرسه ای درنیجریه

 ***

مدتی است که این مطالب سر تیتر برخی سایت های خبری قرار گرفته است، اعضا این گروه چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟

بوکوحرام نامی است که یک گروه با اندیشه سلفی و تکفیری در شمال نیجریه بر خود نهاده است.

می توان بوکو را اشاره به کلمه book ( کتاب)  دانست. علت این نامگذاری این است که این گروه هر نوع آموزش به سبک غربی را اعم از مدارس غربی - لباس های غربی - آداب غربی و حتی استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران را حرام و ممنوع می دانند. این گروه تروریستی معتقد است همه غیرمسلمانان نیجریه یا باید تغییر دین دهند و یا کشته شوند! این در حالی است که این روش با سیره پیامبر مکرم اسلام (ص) به عنوان  اسوه و الگوی تمام مسلمین، کاملا در تضاد است.

تاسیس این گروه را می توان مربوط به اوایل هزاره سوم ، حدود سالهای ۲۰۰۲ به بعد دانست که با احداث یک مسجد و یک مدرسه شروع شد و کم کم دانش آموختگان آن مدرسه مذهبی برای جهاد مذهبی تربیت شدند و کم کم به انجام عملیات مسلحانه ، بمب گذاری و کشتار خیابانی کشیده شد .

ارتباط این گروه با هلال طالبان که از آفریقا و کشورهای عربی تا افغانستان پراکنده اند ، آنقدر معلوم و قابل درک است که برخی آنان را طالبان نیجریه می خوانند و معلوم است که با توجه به فقر و نداری مسلمانان شمال نیجریه، پشتیبانی مالی و تدارکاتی شان منبع و منفذ دیگری خارج از مرزهایشان دارد.

 "ابوقاقا" از مسئولان ارشد گروه "بوکوحرام" در گفت وگو با روزنامه انگلیسی "گاردین" اظهار داشت: شیخ و رییس بوکوحرام و شماری از اعضای این گروه در جریان حج سال گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و با برخی از سران القاعده دیدار کردند، تا علاوه بر کمکهای مالی آموزشهایی را دریافت کنند. وی القاعده را "برادر بزرگتر" گروه بوکو حرام توصیف کرد و گفت: القاعده از این گروه حمایت مالی و تجهیزاتی می کند.

 اطلاعات سعودی نیز روابط گسترده ی را با جنبش های سلفی جهادی افراطی در قاره آفریقا برای مقابله با آنچه او آن را " مداخله ایرانی و انتشار تفکر شیعی" نامیده، آغاز کرده است. سایت الحدث نیوز گروه تروریستی "الشباب" و افراط گرایان "بوحرام" نیجریه را از جمله این گروه های افراطی مورد حمایت سعودی در آفریقا به منظور این هدف معرفی کرده است.

تمایلات تند روانه این گروه که در بستری از فقر سوزنده و بیسوادی مفرط مسلمانان ساکن شمال نیجریه جا خوش کرده است تقویت کننده این فرضیه است که طالبانیسم فقر و بیسوادی را دستاویز رشد و گسترش خود قرار می دهد . چرا که شعارها و دیدگاه های طالبان تنها قدرت تاثیر گذاری بر روی اذهان ساده و خالی را خواهد داشت که در امتزاج با فقر  دارای کینه ای عمیق نسبت به سایرین اعم از ثروتمندان و یا صاحبان دیگر کیشها و آیین ها می باشند . ابتدایی بودن ذهن این افراد با توجه به ترسی که از قدرت مقابلش احساس می کند ، ابتدا باعث کشیدن حصاری به دور خودش و ذهن اش می گردد ، لذا گام اول آنها تحریم نظام آموزشی متداول و برپایی مدارس دینی به عنوان پایگاهی برای آموزشهای دینی است . و سپس با توجه به آیات مبارزه با کافران و مشرکان  ، برای مبارزه با کافران و مشرکان زمانه پا به عرصه عمل و مبارزه می گذارند .

گفتنی است جریان وهابی بوکوحرام در نیجریه اقدامات خصمانه ای علیه مسلمانان به ویژه شیعیان و مسیحیان مرتکب شده است. ترور یکی از شخصیت های شیعی در نیجریه ("حاج محمد علی" روحانی برجسته شیعی که در شهر "کانو" واقع در شمال نیجریه به شهادت رسید) و حمله به چندین کلیسا و تهدید شهروندان نیجریه و ناامن کردن برخی مناطق این کشور از جمله اقدامات خصمانه گروه تروریستی بوکوحرام است.

از زمان فعالیت گروه بوکوحرام در نیجریه در پنچ سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ تن از جمله ده ها زن و کودک در حملات این گروه شبه نظامی کشته شده اند.

پیدایش چنین گروههایی نشان می دهد که اندیشه سلفی گری از یکطرف بر خلاف آیات مصرح قرآن کریم میان اهل کتاب و مشرکین  تفاوتی نمی بیند، از سوی دیگر با توسعه دادن مفهوم شرک، شیعیان را هم به ناروا مشرک می پندارد و نتیجه این می شود که با کوتاه بینی جایگاهی برای اخوت و برادری ایمانی باقی نمی گذارد و مسیحی و شیعه را یک جا در آتش جهل و نفرت خود می سوزاند. این در حالی است که اسلام حقیقی برای مطلق نفس انسانی حرمت قائل است چه رسد به  اهل اسلام.

متاسفانه رشد قارچ گونه چنین گروههایی تحت عنوان اسلام طی دهه های اخیر در ادامه پروژه اسلام هراسی است که توسط دشمنان اسلام همواره دنبال شده و ناشی از فاصله گرفتن از قرآن و اسوه های الهی است.

حال سوال اینجاست که اگر  Booku Haram هر کتاب و مکتبی جز مکتب اسلام را حرام میداند، کتاب الله و سنت نبوی در کدام آیه و حدیث جنایات چنین  گروه های سلفی را حلال و مجاز برشمرده است؟

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .