باب المراد بزرگترین سریال جهان شیعه
خلاصه مطلب :

باب المراد سریال درام تاریخی است. این سریال ۳۰ قسمتی که قرار است در ماه مبارک رمضان امسال پخش شود به موضوع حیات پربرکت امام جواد علیه السلام از تولد تا زمان شهادتشان در  بغداد به دست معتصم عباسی می پردازد.
فیلمبرداری این اثر در مناطق مختلفی از ایران، سوریه، لبنان و عراق به انجام رسیده و هنرمندانی از سوریه، لبنان، عراق و ایران در آن نقش آفرینی کرده اند.
هدف از تهیه این سریال احیای سیره امام نهم اعلام شده است. نمایش چنین اثر سینمایی تاکنون در هیچ شبکه تلویزیونی سابقه نداشته است.

یکی از مسئولان پروژه سینمایی و تلویزیونی «باب المراد» درباره جزئیات این پروژه که توسط شیعیان سوریه و کویت در ایران ساخته می‌شود، توضیح داد: این سریال در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته می‌شود و سه فیلم سینمایی از آن درمی‌آید. موضوع آن نیز روش زندگی امام جواد (ع) است. امام جواد (ع) تنها فرزند پسر امام رضا (ع) بوده و از طرفی جوان‌ترین امام ماست که ویژگی‌های خاصی دارد و در مباحث شیعه هر چقدر به او نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع «به سوی ظهور» پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: کارگردان این اثر «فهد میری» یکی از کارگردانان شناخته‌شده کشور سوریه است که کارهای مختلفی انجام داده است. این کار نیز از سوی کمال بحرانی به او پیشنهاد شده است. بحرانی کارهای مختلفی را در کارنامه دارد که کار بعدی او نیز درباره امام صادق (ع) خواهد بود.

وی با بیان اینکه 6 کشور مسلمان درگیر این پروژه هستند، یادآور شد: سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران در ساخت این مجموعه با 120 بازیگر اصلی همکاری دارند. 6 تن از بازیگران اصلی از سینمای سوریه و سه تن از آنها هم بازیگران ایرانی هستند. این گروه اولین بار نیست که سریال می‌سازند و طبق برنامه‌ریزی می‌خواهند بعد از اتمام این کار، آثار دیگری را بسازند. در پاسخ به اینکه چه نظارتی روی فیلمنامه و ساخت انجام می‌شود، توضیح داد: این سریال زیر نظر شورای فقهی شیعیان لبنان از جمله علامه شیخ علی کورانی[1] و ایران نظارت می‌شود. آنها متن فیلمنامه را کاملا خوانده‌اند و تک تک پلان‌ها را هم می‌بینند. من فکر می‌کنم چکیده این سریال حدیثی از امام جواد (ع) است: «الجمال فی اللسان و الکمال فی العقل» که ما آن را اینطور معنی کرده‌ایم؛‌ زیبایی در گفتار و برتری در خردورزی است. «باب المراد» این موضوع را به تصویر می‌کشد و در خصوص بحث سبک زندگی اسلامی است. در واقع می‌خواهد زندگی درست را نشان دهد. بنابراین قرار نیست در آن کسی زیر سوال برده شود، بلکه به دنبال نشان دادن زندگی سالم هستیم و زندگی روزمره یکی از ائمه نشان داده می‌شود

یکی از مسئولان مجموعه «باب المراد» در پاسخ به اینکه آیا چهره امامان در این سریال نشان داده می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: چهره معصومی نشان داده نمی‌شود. مثل سریال امام رضا (ع). حتی اگر قرار باشد هر دو امام در صحنه‌ای باشند با چهره نورانی خواهند بود و این در پخش سریال هم در کشورهای عربی و هم ایران بارز است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سریال از ایران نیز روی آنتن می‌ رود یا خیر؟ گفت: سریال ابتدا در شبکه‌های عربی پخش می‌شود. تلویزیون ایران هم در این خصوص وارد مذاکره شده و احتمالا همزمان با شبکه شیعی لبنان در ایران هم شاهد پخش «باب المراد» باشیم

 


[1]  علامه شیخ علی کورانی از علمای لبنان است که در جوانی به تشویق علامه سید شرف الدین به نجف اشرف برای تحصیل عزیمت می کند. وی همچنین افتخار درک محضر درس آیه الله خویی و شهید سید محمد باقر صدر را دارا است.

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .