ادریس هانی رهبر شیعیان مغرب
خلاصه مطلب :
إدریس هانی كه رهبر شیعیان مغرب به شمار می‌آيد صاحب كتاب مشهور «لقد شیعنی الحسین» (به راستي كه حسين مرا شيعه كرد) است. از نوجوانی مذهب تشیع را برگزیده و  با حس و حالی عاشورایی به دفاع از ولایت مشغول است.
او در كتاب خود وقتی به موضوع حماسه كربلا می‌رسد، می‌گوید: 
"من همیشه در مسائل تاریخی سعی می‌كنم، از نثر ادبی و بیان عواطف و احساسات اجتناب كنم؛ مگر در این موضوع كه نمی‌توانم، از احساسات خود جلوگیری کنم؛ زیرا حادثه آن‌قدر فاجعه‌آمیز است كه مكانیزم معرفت‌شناسی انسان را در هم می‌ریزد؛ پس روایت تاریخ و نقل وقایع سهم شما و گریه و ناله و اشك، سهم من؛ زیرا از اینجاست كه من پای در حرم اهل بیت(ع)گذاشته‌ام و در اینجاست كه من دوباره تولد یافته‌ام."
 
رهبر شیعیان مغرب با ذکر اينکه کشورش از جمله سرزمين هايي است که اولين قيام هاي شيعي را شاهد بوده و دولت هاي متعدد شيعه ابتدا در آن تأسيس شدند خواست که روز عاشورا در اين کشور به عنوان يک روز ملي رسما تعطيل اعلام شده و به شکل عمومي گرامي داشته شود. 
 
وي جوامع اهل سنت را نيز به مشارکت در مراسم اين روز دعوت کرده است:
"عاشورا متعلق به تمامي مسلمين است؛ پس همه بايد در تعظيم شعائر حسيني کوشا باشند. اگر ما محتواي رسالت حسيني را دريابيم مي فهميم که آن، رسالتي اسلامي و انساني بوده است."
 
او همچنین درباره ی خیمه امام حسین (ع) در روزگار جدید افزود : " باید سعی كنیم، خود را به سطح امام حسین(ع)[و شیوه و مكتب حسینی] نزدیك كنیم. هر چیزی که اسلام را با حرارت حسینی عرضه كند، آن مسیر و راه رسیدن به خیمه امام حسین(ع)است. این قاعده كلی است. هر چه به تعالیم امام(ع)نزدیك‌تر باشیم، به خود ایشان نزدیك‌تریم. این جبهه باز است و دایم در حال تغییر و تحول است. همان‌طور كه هابرماس می‌گوید، مدرنیسم طرحی است كه هنوز اجرا نشده، ما باید بگوییم، طرح امام حسین(ع)هنوز اجرا نشده و افق پیش رویمان بسیار گسترده است. برای پیش رفتن به سوی بالاترین سطوح فهم و درك ارزش‌های حسینی كه در نهایت چیزی جز اساس ارزش‌های اسلامی نیست. فرمود: «من برای اصلاح در امت جدم قیام كرده‌ام.» برای همین نمی‌توان میان نهضت سیدالشهدا(ع)و نهضت پیامبر اكرم(ص) فرق قائل شد.
بعد از قیام امام حسین(ع)دیگر اسلام مجرد نداریم. اسلام یا حسینی است یا اموی و بین اینها جز گمراهی نیست."
 
 ادريس هاني، عاشورا را بهترين مناسبت براي احياء «رسالت اصلاح و اصلاح طلبي» و بهترين زمان براي استحکام وحدت امت اسلام دانست.
وي درباره تاريخچه تشيع در كشور مراكش گفت: "«ادريس بن عبدالله» که يکي از نجات يافتگان «قيام شهداي فـخ» بود و از بارزترين رهبران علوي محسوب مي شد، «دولت ادارسه» را در مغرب تأسيس کرد."
رهبر شيعيان مغرب بر اين اساس اينگونه  نتيجه مي گيرد:
"بنابراين معقول نيست که مراکشي ها که کشورشان اينطور از تبعات قيام کربلا متأثر بوده است نسبت به حادثه عاشورا بي تفاوت بوده و در گراميداشت آن سهمي نداشته باشند."
 
از نگاه او، قيام فـخ امتداد قيام حسين بن علي (ع) در کربلا است و تاريخ مغرب را  مملو از دولتهاي «سادات» و «منسوبين به اهل بيت (ع)» مي­داند ؛ مانند دولتهاي «عبيدية» و «موحدين». اين دولتها نيز در زمان حکومتشان روز عاشورا را به عنوان روز بزرگ حزن و اندوه برگزار مي کردند.
 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .