آنچه دیالمه درباره مسئولیت زن مسلمان گفت...
خلاصه مطلب :

ما در شب ولادت فاطمه(س)‌ از زندگي ایشان صحبت مي‌كنيم، از جهيزيۀ او كه فقط پانزده يا شانزده قلم جنس در سطح بسيار بسيار پاييني (حتي نسبت به آن زمان) بود حرف مي‌زنيم ، اما چه‌قدر خودمان به اين مسئله عمل كرديم؟

 اندر فضيلت علي(ع) و فاطمه (س) بسیارسخن گفتيم، اما حتي در بطن حكومت اسلامي بافت[1] بسیاری از زندگي‌ها هيچ نوع توجيه اسلامي ندارد.

هنوز بعد از انقلاب، روحيات غالب زنان مسلمان عوض نشده است. هنوز كه هنوز هست در بند همان تجملات قبل از انقلاب هستند، هنوز در فلان مهماني پنجاه نوع غذا درست ميكند، هنوز برايشان تفاوت مي‌كند كه در فلان مجلس اين لباسي را دفعۀ قبل را پوشيديم يا نپوشيديم!

در آخرين مراحل زندگي  فاطمه(س) علي(ع) در كنار بسترش می گوید: تو در طول حیاتت از من چيزي نخواستي، چيزي بخواه تا برایت فراهم کنم. فاطمه(س) پاسخ می دهد اگر چيزي براي من مورد احتياج بود در خانه مي‌آوردي، حتماً مورد احتياج نبوده كه نياوردي. من چيزي نمي‌خواهم. در حالیکه زنان ما هنوز در بند اين هستند كه النگوهاي ما پنج تاست، مال آن يكي شش تا است! شصت نوع وسيلۀ پخت و پز در خانه زنان جامعه ما هست و ...

آن‌وقت با اين بافت زندگی، بنده صدها ساعت هم در مورد زندگی فاطمه (س) بگویم، بر فرض که به مذاق شما هم خوش بيايد فایده ای ندارد. چون مهم این است که بايد از اين مرحله به بعد سعی کنیم مانند او عمل كنيم.

فردا به نام روز زن نام گزاری شده است. بزرگ‌ترين مسئولیت زن مسلمان بعد از انقلاب ايجاد يك نسل مهذب است. شما براي ساخت اين نسل چه كرديد؟ الان خطابم به مادرانی است که در اين مجلس حضور دارند:

اگر امروز شما زندگی فاطمه(س) را یاد گرفتید شما چه‌قدر به فرزندانتان ياد داديد كه چه‌طور بايد زندگي صحيح بر مبناي اسلام داشته باشند؟  اکثر جوانان ما اعم از دختر و پسر نميدانند كه زندگي اسلامي يعني چي؟ هم از پسر هم از دخترمان يك عروسكي درست كرديم هر چي دلش خواسته برایش خريديم اصلاً به او اجازه نداديم كه فكر كند ممكن است يه روز و روزگار سختي هم در زندگی باشد. با این حال، در آينده ادعایمان اين هست كه چندين و چند سال آمديم زندگي فاطمه را بررسي كرديم خوانديم.

فاطمه(س) چگونگي عملكرد يك زن در دفاع از امام زمانش را نشان داد.  اگر ما شايستگي و لياقت را نداشتیم كه در كنار امام زمانمان باشیم، اما امروز اين افتخار را داشتيم كه در كنار نايب او امام خمینی (ره) باشيم.

 يك فردي از سلالۀ او كه آمد و به جامعۀ ما هستي بخشيد...

آمد جامعۀ مصرفي پوچ را كه فقط و فقط در بند نشست‌ها برخاست‌ها، مهماني‌ها ، جشن‌ها و شب‌ نشيني‌هاي بود را نجات داد...

امام آمد و ارزش و اعتلاي زن را عوض كرد....[2]

 

برگزیده ای از سخنرانی «در شب میلاد فاطمه زهرا (س) » موجود در لوح فشرده رایت بیداری5

 



[1] مقصود شیوه و روش زندگی یا سبک زندگی است.

[2] جان مایه کلام شهید دیالمه این است که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) زمینه ای را فراهم کرد که جامعه از مشکلات قبلی خود نجات یابد و زنان مسلمان جامعه اسلامی مسئولیت خود را بشناسند . بنابراین زنان با الگوگیری از زندگی حضرت فاطمه (س)  باید سبک زندگی قبلی خود را تغییر دهند. انتقادات جزئی شهید دیالمه از وضع آن روز زنان مسلمان بعد از انقلاب اسلامی، فلش هایی را به سمت جامعه ایده آل اسلامی ترسیم می کرد. 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .