آنچه دیالمه درباره «الگوگیری از رسول الله (ص)» گفت...
خلاصه مطلب :

انسان دارای خصوصیت و ویژگی است که همیشه در زندگی اش تمایل دارد یک نمونه و سمبلی را روبرویش قرار دهد و از آن الگو بگیرد. اگر الگویی نباشد ذهن انسان در بسیاری از موضوعات شکلی ندارد. ذهن انسان و خلاقیتش معمولاً به وسیله الگوهایی که در بیرون وجود دارد و برداشتی که از آن­ها می­کند ساخته می شود.

در اعتقادات اسلامی، هرمسلمانی می ­­بایست عملش را با  آیات قرآن مطابقت دهد و بدین وسیله در مجموعه اعمال زندگی اش به الگوهای مطلق نزدیک بشود ، الگوهای مطلق چه کسانی هستند؟ الگوهای مطلق، همان پیامبر و اهل بیت هستند.  قرآن رسول الله را «اسوهٌ حسنه » معرفی می­کند .[1]

در سراسر تاریخ، زندگی هیچ فردی مانند پیامبر اسلام و بعد هم ائمه موشکافانه ثبت نشده است. حتی کوچکترین عملی که پیامبر (ص) انجام  داده در تاریخ ثبت شده است. پیامبر به هر شکلی که می­ نشست فوراً می­ نوشتند که مستحب است اینگونه بنشینیم، اگر پیامبر در روز م ی­ایستاد و آب می خوردند فوراً می ­نوشتند که در روز ایستاده آب خوردن مستحب است و اگر در شب می­ نشست فوراً می­ نوشتند که در شب نشسته آب خوردن مستحب است. همانگونه که در کتابهایی که در مورد شان نزول  آیات قرآن نوشته شده، می­بینید که حتی سردی و گرمی هوا را در هنگام نزول آیه را نوشته اند. مثلاً این آیه فلان موقع از شب یا فلان موقع از روز نازل شده است، در این هنگام، هوا گرم بود یا سرد بود مردم چه کار می­کردند؟

با وجود این الگوها و غنای معارف اسلامی در این امر، در سیستم­های استعماری و استحماری، الگوهای جدیدی را جایگزین کرده اند. در این سیستم ها، در هر زمینه­ای برای افراد الگو می سازند. اگر فرد اهل مطالعه است یک الگوی مطالعاتی برایش می سازند، اگر فرد اهل ورزش است یک ورزشکار را برایش الگو قرار می دهند، اگر هنرپیشه سینماست مطابق همان، یک هنرپیشه سینما را الگویش می کنند. اینها از آن جهت است که توجه به الگوهای اصیل کمرنگ شود.

برگزیده ای از سخنرانی « قضا و قدر؛ ضابطه حركت بر صراط مستقيم» موجود در رایت بیداری 1

 

 



[1] لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيرا (مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى‏ كنند.) ( احزاب، 21)

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .