گفتگو با آنتوان بارا نویسنده مسیحی کتاب
خلاصه مطلب :

آنتوان بارا نویسنده و متفکر مسیحی(متولد 1943) در سوریه است.

از سال 1966 تا کنون عضو هیئت تحریریه روزنامه "القبس" و مدیر تحریردو هفته نامه "شبکة الحوادث" است و در برخی شبکه های رادیویی عربی نیز فعالیت داشته است.

برخی تألیفات وی عبارتند از: عشرة أیام ساخنة، الأسیاد، الأحلام تموت أولا، دخان فوق دسمان. همچنین کتاب جدید و در حال انتشار با نام: زینب صرخة أکملت مسیرة.

بخش هایی از مصاحبه ای که پایگاه النبأ با آقای آنتوان بارا انجام داده است:

هنگام رفتن به دیدار استاد آنتوان بارا، نمی دانستیم به دیدار شخصی می رویم که خود را شیعه می داند. چون ما او را به عنوان یک متفکر مسیحی می دانستیم که کتابی با نام "الحسین فی الفکر المسیحی" نوشته است.

در طول سه ساعت دیدار ما با آنتوان بارا، وی نام حسین را نمی برد، مگر با عبارت "علیه السلام". به نظر او اما حسین (ع) مختص شیعه و مسلمانان نیست؛ بلکه متعلق به همه جهان است واو در واقع روح همه ادیان است. او تشیع را بالاترین مراتب حب الهی می داند و معتقد است هر شخصی در این دنیا با هر دینی که دارد ممکن است شیعه باشد.

آنتوان گفت: شما شیعیان قدر امام حسین (ع) را نمی دانید! او امانتی است نزد شما تا فریاد روز عاشورای او را به گوش همه جهان برسانید و این کار مستلزم تعمق در ارکان و روح حرکت انقلابی او و اکتفا نکردن به روایت داستان کربلا و ظاهر این حادثه است.

وی درباره چگونگی تألیف این کتاب گفت: در ابتدا چیز زیادی درباره حادثه کربلا نمی دانستم؛ تا این که سی و پنج سال پیش با سید شیرازی(مرجع تقلید) آشنا شدم و برخی کتب درباره امام حسین (ع) را به من معرفی کرد. من پس از مطالعه آن کتاب ها دریافتم که حادثه عاشورا، حماسه ای منحصر به فرد است و تعجب کردم که مسئله ای به این بزرگی، به اندازه کافی مورد اهتمام متفکرین مسلمان نبوده و مستشرقین هم از جنبه مادی به این بحث پرداخته اند.

این مسئله مرا بر آن داشت که ملاحظاتی را درباره این انقلاب بزرگ و شخصیت امام حسین(ع) داشته باشم؛تا این که سید شیرازی از من خواست این ملاحظات را چاپ کنم. پس از آن بود که به فکر مطالعه و تحقیق بیشتر افتادم و همواره یک نیروی الهام بخش معنوی در وجود خود احساس می کردم که مرا به پیگیری این تحقیقات تشویق می کرد و در نهایت این کتاب به چاپ رسید.

وی در بخشی از سخنانش درباره بازتاب انتشار این کتاب گفت: این کتاب بازتابی بیشتر از آنچه تصور می کردم در پی داشت. مسلمانان و به خصوص شیعیان از این کتاب استقبال کردند؛ ولی برخی مسیحی ها به آن اعتراض کردند و درباره من گفتند که او یک مسیحی است که شیعه شده و در بیروت نیز کتابی علیه آن نوشته شد که رکیک و سطحی بود. البته یک رساله دکترا نیز در تأیید این کتاب نوشته شده است. بحمدالله تا کنون این کتاب به هفده زبان دنیا ترجمه شده و این از فضل حسین (ع) است.

آنتوان در پاسخ سؤالی درباره تعریف خود از سیدالشهدا(ع) گفت: حسین(ع) روح ادیان است و اگر او نبود، تمام ادیان آسمانی از بین می رفت. در مورد اسلام نیز باید بگویم که آغاز آن محمدی و استمرار آن حسینی است و زینب فریادی است که راه جهاد و دفاع از دین را کامل کرد. وی در ادامه گفت: با وجود این که حسین (ع) نزد شما شیعیان و مسلمانان شخصیتی مقدس است، با این حال قدر او و انقلابش را نشناخته اید.

مؤلف در بخشی از کتاب آورده است: اگر حسین از ما بود، در هر سرزمینی پرچم او را برافراشته می کردیم و در هر سرزمینی برای او منبری می ساختیم و بر فراز آن مردم را به نام او به مسیحیت دعوت می کردیم. او گفت: به نظر من متفکرین اسلامی درباره حسین (ع) و فهم و انتشار رسالت او کوتاهی کرده اند. آن ها باید صدای این انقلاب را به نقاط مختلف جهان برسانند؛ زیرا من معتقدم اگر صدای انقلاب حسین(ع) به غرب برسد و آن ها با مفاهیم بلند و باشکوه آن آشنا شوند، تمام غرب پیرو حسین (ع) می شود.

او در پایان گفت بدون شک، کَرَم مولایم حسین (ع) در روزی که مال و فرزند سودی ندارد شامل حالم می شود؛ زیرا او از رنج های من برای به ثمر رسیدن این کتاب آگاه است و می داند چه سختی ها و مشکلاتی را بدون چشم داشت مالی در این راه تحمل کرده ام.

گفتنی است که کتاب "الحسین فی الفکر المسیحی"، به واقعه کربلا و حادثه عاشورا از نگاه یک مسیحی می پردازد. آنتوان بارا، نویسنده مسیحی و عرب زبانی است که این کتاب را در سال 1978 میلادی به رشته تحریر درآورده است. وی نویسنده ای توانا و ادیبی با ذوق است که علاوه بر کتاب "حسین در اندیشه مسیحی"، پانزده عنوان کتاب دیگر نیز در حوزه هایی همچون ادبیات، رمان و داستان به رشته تحریر در آورده است. کتاب مذکور در هفت فص شامل: وجدان ادیان، اصول و مبارزه، معجزات شهادت، قیام و شهادت، جنایت و سقوط، صدای پای وجدان و شیفتگی فکری تدوین شده است. کتاب تاکنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای تدریس در دوره های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است.

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .