هولوکاست در میانمار
خلاصه مطلب :

در تاريخ سوم ژوئن يکي از اوباش نژاد راخينز که اغلب آن‌ها بودايي هستند، به يک اتوبوس مسافربري در ايالت راخين در غرب ميانمار و نزديک مرزهاي بنگلادش حمله کرد که در اين حمله ده‌ها مسلمان کشته شدند.
شمار زيادي از مسلمانان راهينگيا در دو سال اخير و به خاطر سرکوب سيستماتيک دولتي، تلاش کرد‌ه‌اند تا با قايق از کشور فرار کنند.

یک کارشناس برجسته سياسي می‌گوید، پيشنهاد رئيس جمهور ميانمار براي تبعيد مسلمانان روهينگيا از این کشور، "پاکسازي قومي" است و سکوت برنده جايزه صلح نوبل درباره اين موضوع جرم محسوب مي‌شود.

غلام تقي بنگاش از موسسه علوم و فناوري شهيد ذوالفقار علي بوتو در گفت‌وگو با پرس تي‌وي گفت: "اين پاکسازي قومي است... دولت و حتي برنده جايزه صلح نوبل، خانم آنگ سان سو چي درباره مشکلات اين گروه اقليت در ميانمار سکوت اختيار کرده‌اند که اين سکوت جرم محسوب مي‌شود."

بنگاش گفت از آنجا که امريکا تلاش دارد تا کشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا را به دور خود جمع کند و از بهبود روابط آن‌ها با جمهوري خلق چين جلوگيري کند، سکوت واشنگتن درباره اين موضوع نيز جرم محسوب مي‌شود.

وي افزود: "اهميت جنوب شرق آسيا براي امريکا روي نقشه اقتصادي، در حال کم رنگ شدن است."

بنگاش گفت: "آن‌ها در عوض بايد تحريم‌ها عليه ميانمار را تشديد کنند تا اين مشکل حل و فصل شود اما آن‌ها چنين کاري انجام نمي‌دهند."

اين اظهارات پس از آن مطرح شد که تين سين، رئيس جمهور ميانمار، گفت، مسلمانان روهينگيا بايد از کشور اخراج و به اردوگاه‌هاي پناهندگان سازمان ملل منتقل شوند.

دولت ميانمار از به رسميت شناختن جامعه يک ميليون نفري مسلمانان روهينگيا امتناع کرده است؛ سازمان ملل اين گروه را از جمله گروه‌هايي در جهان مي‌داند که بيش از ديگر گروه‌ها مورد آزار و اذيت قرار گرفته است.

ميانمار مدعي است که مسلمانان روهينگيا بومي نيستند و آن را در ميان مهاجران غيرقانوني طبقه‌بندي مي‌کند؛ اگرچه مسلمانان روهينگيا چندين نسل است که در ميانمار زندگي مي‌کنند.




نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .