همایش
خلاصه مطلب :

لندن - در آستانه فرارسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال ملكوتی بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی ایران، همایشی با عنوان 'امام خمینی(ره)؛ رهبری، انقلاب و تغییر' در شهر لندن برگزار شد.

گزارش خبرنگار ایرنا در این همایش كه پنجشنبه شب و در موسسه پژوهشی 'ابرار هاوس' لندن برگزار شد، دهها نفر از شخصیت های مسلمان و غیرمسلمان و علاقه مندان به امام خمینی(ره) شركت داشتند.

تعدادی از شخصیت های مسیحی و مسلمان طی سخنانی در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی ایران، درباره ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) بویژه در زمینه رهبری و ایجاد تغییرات زیربنایی در جامعه ایران و تاثیرات اندیشه های وی در كشورهای دیگر سخنرانی كردند.

'پیتر چلن' از كشیش های با سابقه انگلیس و نویسنده كتاب ها و مقالات متعدد درباره اصلاحات سیاسی و اقتصادی، در این همایش درباره اقتصاد سیاسی و نوع نگاه امام خمینی به این مقوله سخنرانی كرد.

وی گفت: انقلاب ایران یك انقلاب منحصربفرد بود كه با یك رهبری دینی به پیروزی رسید و همچنان الهام بخش مردم تحت ستم در نقاط مختلف جهان است.

وی با اشاره به مشكلات ریشه ای نظام سرمایه داری، تاكید كرد: دوری از معنویت، حرص و طمع و ثروت اندوزی طبقات بالا، باعث تشدید شكاف طبقاتی در جوامع غربی شده و اقتصاد این كشورها را با بحران جدی مواجه كرده است.

آقای چلن افزود: ظهور مجدد جنبش های ضدسرمایه داری در سال های اخیر نتیجه همین بحران است و طبقات پایین جامعه احساس می كنند كه بطور غیرمنصفانه باید هزینه سیاست های غلط بانكداران و سرمایه داران را بپردازند.

وی با مرور برخی از بیانات امام خمینی(ره)، گفت: ایشان همیشه تاكید می كردند كه اسلام با عشق و محبت به جهان نگاه می كند و این مهمترین پیام همه مذاهب ابراهیمی است.

'علیرضا بهمن پور' از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان لندن نیز با ارائه مقاله ای با عنوان 'امام خمینی(ره) و رهبری در شرایط بحرانی'، گفت: حضرت امام با رهبری یكی از بزرگترین انقلاب های عصر حاضر، نظم حاكم بر جهان را به نفع مستضعفان بر هم زد و خواب مستكبران را برآشفت.

وی با برشمردن برخی از ویژگی های رهبری امام خمینی(ره)، افزود: ایمان راستین به خدا و اعتقاد راسخ به اصول اسلام اصیل و برخورداری از راهبرد روشن برای رسیدن به هدف از جمله ویژگی های برجسته رهبری امام خمینی بود.

وی اظهارداشت: امام خمینی با ایمان خالص به دنبال رضای خدا و خدمت به مردم بود و در این مسیر از هیچ قدرت مادی هراسی به دل نداشت و همین ویژگی ها، شخصیت ایشان را از دیگر رهبران سیاسی متمایز می كند.

آقای بهمن پور گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سال ها پیش از پیروزی انقلاب نظریه سیاسی خود را به نام ولایت فقیه ارائه كرد و این نشان می دهد كه ایشان نه تنها تردیدی در سقوط رژیم دیكتاتور شاه نداشت بلكه از همان ابتدا برای نحوه اداره كشور راهبرد و برنامه منسجم داشت.

وی تاكید كرد: احیای اسلام و تشكیل نظام جمهوری اسلامی مهمترین میراث امام خمینی است و این نظام سیاسی كه مبتنی بر مردم سالاری دینی است به رغم توطئه ها و فشارهای مختلف دشمنان، روز به روز قوی تر می شود و اكنون مهمترین چالش برای استكبار جهانی و قدرت های غربی به شمار می رود.

وی با اشاره به انقلاب های اخیر در كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: فقدان رهبری قدرتمند نظیر امام خمینی از جمله نقاط ضعف این انقلاب ها است كه باعث شده دولت های غربی و رژیم مرتجع در مواردی كنترل این انقلاب ها را در دست بگیرند و از مسیر اصلی منحرف نمایند.

دكتر 'استفن سایزر' یكی دیگر از كشیشان انگلیسی دیگر سخنران این همایش بود كه درباره ارتباط مذهب و سیاست و مسئولیت شهروندان در مقابل خدا و حكومت از دیدگاه مسیحیت سخن گفت.

'مرتضی پویا' از اندیشمندان پاكستانی نیز در سخنان خود به تاثیرات اندیشه های امام خمینی در جهان اسلام اشاره كرد و گفت: امروز پیام امام به ملت های مسلمان رسیده است و شاهد هستیم كه در كشورهای مختلف مردم برای كسب آزادی، برقراری عدالت و كوتاه كردن دست قدرت های خارجی از منابع ملی شان، قیام كرده اند.

وی افزود: یكی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی(ره)، زنده شدن موضوع فلسطین برای مسلمانان بود و ما شاهد هستیم كه پس از انقلاب ایران انتفاضه مردم فلسطین آغاز شد و رژیم صهیونیستی را بشدت نگران كرد.

وی تاكید كرد: احیای ارزش های اسلامی و توانمند سازی ملت های مستضعف و تحت ستم از جمله در لبنان و بحرین از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود.

'شبیر رضوی' یكی دیگر از سخنرانان این همایش نیز گفت: افكار امام خمینی(ره) همچنان زنده و الهام بخش است و همین مساله بیش از هرچیز دیگری قدرت های استكباری را نگران می كند.

وی افزود: پیشرفت های كنونی ایران نتیجه انقلابی است كه تحت رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و با رهبری آیت الله خامنه ای همچنان به مسیر رو به پیشرفت خود ادامه می دهد.

وی در ادامه شعری را به زبان انگلیسی درباره حضرت امام خمینی(ره) قرائت كرد.

در این همایش همچنین فیلم كوتاهی از زندگی رهبر كبیر انقلاب اسلامی به نمایش درآمد كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.

منبع خبر:خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .