"نصحتم له فی السرّ و العلانیه" عبارتی آشنا که در زیارت جامعه ی کبیره خطاب به ائمه ی هدی بیان می کنیم. "شما کسانی هستید که برای او (خدا) در پنهان و آشکار خیرخواهی کردید."

"نصح" ضد خیانت به معنای خیر خواهی ای خالصانه وبدون هرگونه غل و غش است.

امامان معصوم (ع) در تمام زمان ها و در برخورد با تمام اشخاص خیر خواه بوده و همواره اهتمام به امر هدایت داشتند، حتی در برابر دشمنانشان.

خصوصیتی که نشان اوج هدایت گری است.

نمونه ای از این ویژگی در نامه ی مفصلی که امام علی (ع) به معاویه نوشته اند، به وضوح به چشم می خورد .

امام، معاویه را که از حیله گر ترین دشمنان اهل بیت بود نصیحت کرده ، الهی بودن امر امامت را به وی یادآور می شوند. همچنین به داستان کسانی که دچار حسد بوده اشاره کرده و علت مخالفت معاویه را نیز حسد او به مقام امامت بیان می کنند:

بخشی از این نامه به شرح زیر می باشد:

.... ای معاویه آیا نمی دانی که امامان از ما هستند و از شما نیستند.

خداوند شما را خبر داد که اولوالامر باید استنباط کنندگان علم باشند، و نیز خبر داد که در همه ی اموری که مورد اختلاف شماست واقع می شود به خدا و رسول او و اولوالامر که حاملان علم هستند رجوع کنید. پس هر کس به عهد با خدا وفا کند، خدا را وفا کننده به عهد خود، خواهد یافت ...

ما خاندان ابراهیم هستیم که بر ما حسد می برند و شمایید که بر ما حسد می برید، طایفه ای از بنی اسراییل بودند که به پیامبر خود گفتند:"بر ما پادشاهی قرار ده تا در راه خدا بجنگیم"

چون خداوند طالوت را به پادشاهی فرستاد، بر او حسد بردند و گفتند:" از کجا او را بر ما پادشاهی است!"

و پنداشتند که خود سزاوارتر از او به پادشاهی هستند. همه ی این ها چیزهایی ست که پیش از این اتفاق افتاده و اینک آن ها را برای تو حکایت می کنیم و تفسیر و تأویل آن ها نزد ماست و آن که دروغ بندد، نومید شود.

نمونه های آن را در شما می یابیم ...

بدان که ما اهل بیت، همان خاندان ابراهیم هستیم که بر آن رشک بردند. ما مورد حسد واقع شدیم همچنان که پدرانمان زین پیش مورد حسد واقع شده بودند.

خدای تعالی فرمود آل ابراهیم و آل لوط و آل یعقوب و آل موسی و آل هارون وآل داود؛ ما نیز آل محمد(ص) پیامبر خود هستیم.

ای معاویه! ندانسته ای که خدا می گوید " نزدیک ترین کسان به ابراهیم، همانا پیروان او و این پیامبر و مومنان هستند و خدا یاور مؤمنان است."

و ما هستیم اولوالارحام که در این آیه آمده است:"پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوار تر است و زنانش مادر مؤمنان هستند و در کتاب خدا خویشاوندان نسبی از مؤمنان و مهاجران به یکدیگر سزاوار ترند."

ما اهل بیت هستیم، خداوند ما را اختیار کرده و برگزیده و نبوت را در ما قرار داده و کتاب و حکمت و علم از آن ماست، پس فرمانروایی ما را سزد. وای بر تو معاویه، ما به ابراهیم سزاوار تریم، ما آل او هستیم و آل عمران به عمران سزاوار ترند...

وآل محمد سزاوارتر به محمد اند. ما اهل بیت هستیم که خدای تعالی " ناپاکی از آن ها بزدوده و آنان را پاکیزه ساخته است" ...

منبع: تاریخ خلفا جلد 2

 

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .