روز قدس نویدبخش فتحی از جنس فتح مکه
خلاصه مطلب :

«نه به روز قدس در وین و در هر جای دنیا»

« نه! به تظاهرات نفرت»

اینها شعارهای مخالفان برگزاری روز قدس در کشورهای غربی است، تنها اندکی پس از سی‌سال از نامیدن آخرین جمعۀ ماه رمضان به نام روز قدس. در آن زمان کمتر کسی گمان می‌کرد اعلام روز قدس توسط رهبر انقلابی نوپا در کشوری که مذهبش اقلیتی مطرود در میان مذاهب اسلام بود پس از سی‌ سال به تجمعی جهانی تبدیل شود که پیروان تمام ادیان برای هدفی بالاتر از بازگشت فلسطینیان به موطن خود در آن شرکت کنند و طوفان به راه اندازند. آنهایی که خود را در این طوفان غرق‌شده می‌بینند، امروز تصمیم گرفته اند که  برای مبارزه با آن با عصبانیت چنین فریاد ‌زنند.

اعلام روز قدس مسئلۀ فلسطین و اسرائیل را از شکل مسئله‌ای میان اعراب و اسرائیل خارج کرد. رهبر انقلاب ایران که انقلابش را اسلامی می‌دانست با اتخاذ موضعی روشن برابر اسرائیل می‌خواست ابعاد دینی اشغال قدس را روشن کرده و در اذهان مسلمانان از آن مسئله‌ای اسلامی بسازد. این اقدام باعث شد مسئلۀ فلسطین از قیومیت سران عرب خارج شود و مسلمانان و علی‌الخصوص فلسطینیان، مشکل را فراتر از مشاجره‌ای بر سر مالکیت زمین ببینند و آن را مسئله‌ای دینی بپندارند که برای پاسخش باید به اصول اسلام مراجعه کنند.

اوج‌گیری مبارزات دینی و افول تشکل‌هایی که مبنای مبارزه‌شان با اسرائیل میهن‌پرستانه و عربی است حاصل چنین نگاهی به مسئلۀ فلسطین و اسرائیل است، اگر هنوز مشاجره بر سر زمین بود و مبارزان را میهن‌پرستان و پان‌عرب‌ها تشکیل می‌دادند، رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی با تمام قوا به اسلام حمله نمی‌کردند و در مخالفتشان با برگزاری تجمع روز قدس به ۱۴۰۰سال تاریخ اسلام حمله‌ نمی‌کردند و اسلام را دین خشونت نمی‌نامیدند، بیانیۀ مجمع دفاعی یهود برای دعوت به راهپیمایی علیه تظاهرات روز قدس در کوئینز پارک تورنتو که بناست ۳ آگوست، یکشنبه ۲۰ مرداد برگزار شود چنین است:«تروریسم ۱۴۰۰ساله چه زمانی متوقف خواهد شد؟» چنین حمله‌هایی به اسلام نشان می‌دهد اسرائیل هویت اسلامی مبارزه فلسطینیان و نقش آن در ادامه مبارزات را خطر اصلی برای خود می‌بیند.

اما روز قدس تنها نگاه به مسئلۀ فلسطین و اسرائیل تغییر نداد. راهپیمایی روز قدس در کشورهای غربی و مخالفت صهیونیست‌ها و حامیان آنها با آن نشان می‌دهد روز قدس حیثیت اسرائیل در تمام شئون و در تمام کشورها را نشانه گرفته است. غیرمسلمانانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند، آن را مخالفت با صهیونیسم جهانی  Anti Zionism Movement می‌خوانند نه همدردی با آوارگان فلسطینی.

آنها با تسلط صهیونیسم بر دولت‌مردان، رسانه‌ها و اقتصاد کشورهایشان مخالف‌اند و خواهان بازپس‌گیری حقوق تضییع‌شده ی جامعۀ جهانی از صهیونیست‌ ها هستند. آنها آزادی قدس و بازگشت فلسطینیان به موطن خود را قدم اول در پایان‌ دادن به تسلط صهیونیست‌ ها بر جامعۀ جهانی عنوان می‌ کنند. آنچه خواست امروز راهپیمایی روز قدس است نه فقط آزادی قدس بلکه آزادی تمام جهان از تسلط صهیونیست‌ هاست.

بازخوانی سخنرانی بنیان‌گزار دوراندیش انقلاب اسلامی دربارۀ روز قدس نشان می‌ دهد آن مرد الهی از ابتدا چنین افقی را ترسیم کرده است،  او با دیدی فراتر از زمان مبارزۀ حق و باطل را به صحنۀ افکار عمومی وارد کرد و به آن سرعت بخشید:

«روز قدس يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملت‌ هايي است كه در زير فشار ظلم ‌آمريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدر‌ت‌ هاست. روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روزي ‌است ‌كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين ‌اين روز را روز قدس مي‌ دانند و عمل مي‌ كنند به آنچه بايد بكنند و منافقين ؛آنهايي ‌كه با ابرقدرت‌ها در زير پرده آشنايي دارند و با اسرائيل دوستي؛ در ‌اين روز بي‌ تفاوت هستند، يا ملت‌ ها را نمي‌ گذارند ‌كه تظاهر كنند. روز قدس، روزى است كه بايد سرنوشت ملت‌ هاى مستضعف معلوم شود، بايد ملت‌هاى مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين، بايد همان‏طور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جرثومه ‏هاى فساد را به زباله‏دا‌نها بريزند. [...]روزي است كه بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستكبرين بيرون بياوريم. روزي است كه بايد جامعه مسلمين همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرت‌ها و به اين تفاله‌هايي كه مانده است از آنها، چه در ايران و چه در ساير جاها. [...]

روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود. روز قدس روزي است كه بايد به همه ابرقدر‌ت‌ ها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما، به‏واسطه عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند، بايد بفهمند قدرتي را كه مسلمين دارند؛ قدرت هاي مادي، قدرت هاي معنوي. [...]

من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم(ص) مي‌دانم و روزي است كه بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي كه آن ها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند روز قدس روزي است كه ما خواهيم فهميد چه اشخاصي و چه رژيم‌ هايي با توطئه‌ گرهاي بين‌المللي موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آن هايي كه شركت ندارند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائيل و آن هائي كه شركت كردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام، كه در رأس آنها امريكا و اسرائيل است. روز قدس روز امتياز حق از باطل است، روز جدايي حق و باطل است.

من از خداوند تبارك و تعالي خواهانم كه غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهاي عالَم؛ بر همه مستكبرين، مستضعفين را غلبه بدهد. و از خداي تبارك و تعالي خواهانم كه برادرهاي ما را در فلسطين، در جنوب لبنان و در هر جايي از عالَم كه هستند، از دست مستكبرين و از دست چپاولگران نجات بدهد.»

«والسلام علي رسول الله و علي ائمة المسلمين»

 روز قدس روز اسلام است، روزی است که در حیات ۳۳ساله‌ اش نشان داده است که اسلام شیعی پرچمدار مبارزه با مستکبران و تنها راه نجات مستضعفان است. این روز نوید بخش فتحی از جنس فتح مکه است، همان‌طور که آن روز اسلام نه با نیروی نظامی بلکه از راه اثبات برتری اندیشه‌ اش و گسترش پیروانش بر طاغوت غلبه کرد و فتح نزدیک چنین مبارزه‌ای رهایی قدس شریف است؛ ان‌شاء‌الله:

«لَقَدْ صَدَقَ اللَّه رَسُولَهُ الرُّؤيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّه آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِكَ فَتْحاً قَريباً،  خداوند آنچه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام مى‏شويد در نهايت امنيّت و در حالى كه سرهاى خود را تراشيده يا كوتاه كرده ‏ايد و از هيچ كس ترس و وحشتى نداريد ولى خداوند چيزهايى را مى‏دانست كه شما نمى‏ دانستيد و قبل از آن، فتح نزديكى  قرار داده است.» (سورۀ فتح، آیۀ ۲۷)

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .