جهان اسلام
خلاصه مطلب :

سکوت طولاني "الازهر" مصر نسبت به جنايات خونين رژيم آل خليفه در بحرين انتقادهايي تند و اعتراض هايي شديد را متوجه آن کرد اما سرانجام اين سکوت شکسته شد و شيخ "احمد الطيب " رييس الازهر با صدور بيانيه اي به نمايندگي از شورايعالي الازهر ازحاکمان کشورهاي عرب از جمله حاشيه خليج فارس خواست به مطالبات ملت هاي خود تن دهند

در اين بيانيه به حکام عرب توصيه شده است که با ملت هاي خود در باره امور مختلف که امروز جنجال برانگيز شده به گفت وگو نشسته تا مانع از توطئه چيني بيگانگان ضد وحدت ملت هاي عربي و اسلامي شوند.

شيخ احمد الطيب تاکيد کرده است: آنچه امروز بويژه دربرخي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس مي گذرد، دل ها را خون مي کند و قلب تمام امت اسلامي را به درد مي آورد.

مردم بحرين که کشورشان توسط نظاميان سعودي اشغال شده است، با همدستي دو رژيم آل خليفه و آل سعود، تنها به دليل درخواست مطالباتي برحق و شرکت در تظاهرات مسالمت آميز سرکوب و قتل عام مي شوند.

مردم عربستان سعودي نيز اين روزها براي درخواست مطالبات قانوني خود و اعتراض به سياست هاي رژيم ديکتاتوري سعودي به خيابان ها آمده اند، اما بجاي دريافت پاسخ مطالبات خود با گلوله هاي جنگي نيروهاي نظامي و امنيتي سعودي مواجه شده اند.

رييس الازهر در اين بيانيه " غيرمنتظره" خاطرنشان کرده است که روند مقابله حکام برخي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس با تحرکات مردم اين کشورها بسيار نگران کننده است.

وي با اشاره به آموزه هاي پيامبر گرامي اسلام (ص) مي افزايد: مايه نگراني است که برخي با دامن زدن به اختلافات مذهبي و قبيله اي و قومي ، ثبات و امنيت امت را به خطر مي اندازند و پرچم تعصب را صرفنظر از تعصب قومي يا مذهبي بلند مي کنند.

شيخ احمد الطيب تاکيد کرده است: اين خطر تنها اتحاد، همبستگي و امنيت جوامع ما را که صدها سال است برقرار مانده ، تهديد نمي کند بلکه مي تواند عامل جلب دخالت نيروهاي بيگانه و منطقه اي - غرب و رژيم صهيونيستي - باشد که مترصد هستند از درگيري هاي مذهبي و اختلالات اجتماعي براي دخالت در کشورهاي ما ، سلطه بر ما و به دست گرفتن سرنوشت منطقه ما سوء استفاده کنند.

دربيانيه شيخ الازهر تصريح شده است: به همه درباره رخدادهايي که به نفع هيچ کس نخواهد بود و جز پشيماني نتيجه اي نخواهد داشت، هشدار مي دهيم. به نمايندگي الازهر که از حوادث کنوني بشدت دردمند و نگران است ، توصيه مي کنم اختلافات و مشکلات از طريق گفت و گوي صريح و بي پرده حل و فصل شود.

وي خطاب به حکام عرب خاطرنشان کرده است: حاکم دانا و حکيم کسي است که راه حل هايي بيابد که جلوي تهديد کشورهاي عربي را بگيرد ، پس شما اي برادران براي حفظ حال و آينده کشورهاي عربي ، وحدت و يکپارچگي خود را تقويت کنيد.


منبع : پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم


2017-05-15T16:44:44+0430 مرکز نشر آثار و اندیشه های شهید دیالمه

نوشته شده در تاریخ : 25 اردیبهشت 96 | موضوع : جهان اسلام

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .