آنچه دیالمه درباره علی ابن ابی طالب (ع) گفت...
خلاصه مطلب :

علی (ع) همان فردی است که وقتی معاویه از فردی پرسید : علی را چگونه یافتی؟ آن فرد پاسخ می دهد:

به خدا قسم اگر او انباری از کاه داشته باشد و انبار دیگری از طلا، ابتدا طلاها را در راه خدا می‏ دهد. او وقتی می خواست محل بیت المال را بعد از تقسیم، جاروب کند، دائماً با خود زمزمه می‏ کرد: ای طلا و نقره ها، علی را رها کنید و بروید دیگران را فریب بدهید.

علی (ع) همان فردی است که وقتی در حضورش از او تعریف و تمجید می کنند، این چنین با خدایش سخن می گوید:  

خدایا، تو مرا بهتر از من می‌شناسی، من هم خودم را بهتر از این‌ مردم می‌شناسم، مرا از آنچه اینان می پندارند نیکوتر قرار ده، و از آنچه که نمی‌دانند در گذر.[1]

علی (ع) همان فردی است که بعد از به زمین زدن «عمرو بن عبدود»، از سینه او بلند می‌شود و قدم می‌زند و بعد بر می‌گردد و سر او را قطع می‌کند.[2] وقتی از او دلیل این کار را سوال می کنند، این چنین پاسخ می دهد:

میزانی از خشم در من وجود داشت ، احساس کردم که اگر در چنین حالتی این فرد را بکشم، به خاطر الله نبوده، بلکه بخاطر خشم خودم بوده است، به همین دلیل راه رفتم تا خشمم فرو نشیند و سپس او را بکشم.

 

برگزیده ای از سخنرانی های : «صبر ضابط حرکت بر صراط مستقیم» ، «صیرورت انسان بر صراط مستقيم» ، «حق خود انسان» ( موجود در رایت بیداری 1 و 2 )

 



[1] وَقَالَ(علیه السلام) وَمَدَحَهُ قَوْمٌ فِی وَجْهِهِ اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَعْلَمُ بِی مِنْ نَفْسِی، وَأَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْهُمْ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ وَاغْفِرْ لَنَا مَا لاَ یَعْلَمُونَ. ( نهج البلاغه، حکمت 100)

[2]مربوط به جنگ خندق است.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .