«عسیر» منطقه ای شیعه نشین در یمن، در کنترل آل سعود
خلاصه مطلب :

در سالهای اخیر دولت سعودی تلاشهای زیادی برای تحت کنترل در آوردن شیعیان شبه جزیره صورت داده است. از جمله این تلاشها می توان از قراردادی نام برد که میان این کشور و یمن در سال 2000 منعقد شد و به موجب آن  استان های عسیر، جیزان و نجران در شمال یمن ضمیمه عربستان شد.

این مناطق همواره  به دو دلیل برای عربستان از اهمیت بر خوردار بوده اند:

نخست اینکه محل تمرکز شیعیان یمن (از جمله شیعیان زیدی، اسماعیلی و اثنی عشری) می باشد و دیگر آنکه این مناطق از منابع غنی نفتی برخوردار است.

در اوائل سال 1992 میلادی دولت عربستان سعودی نامه‌هایی برای‌ شرکت‌های نفتی که در یمن مشغول حفاری بودند فرستاد و به آن‌ها اخطار کرد تا استخراج و بهره برداری نفتی را در این مناطق متوقف کنند. سپس گفتگوهایی بین دو کشور صورت گرفت که توافق سال 2000 را می توان از نتایج آن دانست.

در حال حاضر اداره امور هر یک از استان‌های مذکور را یکی از شاهزادگان سعودی‌ بر عهده دارد.

 در سال گذشته میلادی روزنامه شارع يمن در گزارشي نوشت که بسياري از مقامات يمني از عربستان حقوق ماهيانه دريافت مي‌كنند و در قبال اين حقوق از بسياري از منافع ملي خود چشم پوشيده و باعث شده‌اند تا رياض نفوذ خود را در تمام اركان قدرت يمن گسترش دهد.

 پس از گذشت چند روز از  انتشار این خبر جنبش آزادي منطقه «عسير» اعلام موجوديت کرد و گفت بر آن است تا منطقه عسير، جيزان و نجران  را كه بر اساس توافق سال 2000 ميلادي به خاك عربستان منضم شده­اند را به يمن بازگرداند.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .