تسخیر لانه جاسوسی به تعبیر امام خمینی هیبت آمریکا را شکست. اما از آنجایی که توانست در عرصه بین المللی دستاویز هجمه شدید رسانه ای غرب علیه انقلاب اسلامی قرار گیرد، نظام سلطه را بر آن داشت تا با مظلوم نمایی و قلب واقعیات به نفع خود، نهایت بهره را ببرد.

تلاشهایی که از همان روزها آغاز و با فیلم "آرگو" برنده اسکار در سال 2013 استمرا یافت.[1] روشن است که این روایت آمریکایی هرگز اشاره ای به ماهیت جاسوسی ماموریت کارمندان سفارت این کشور در ایران ندارد. بلکه  از کم کاری و اهمال سی و چند ساله ما در روشنگری نسبت به ابعاد جنایات آمریکا علیه مردم  ایران نهایت بهره برداری را به نفع خود کرده است.

شهید دیالمه به عنوان فردی که درد دین داشت و تمام همت خود را صرف رشد فرهنگی جامعه کرده بود و در آن زمان طلیعه های دروغ پردازی امریکا و آثار آن در آینده را به وضوح می دید، معتقد بود که باید طرحی نو درانداخت تا بیش از هر چیز دیگر توطئه های استکبار جهانی علیه اسلام و ملت ایران برای همگان آشکار گردد.

مصاحبه شهید با روزنامه صبح آزادگان و توضیحات مبسوط او در جلسه نهم از سخنرانی " تبیین تبیین جهان " شواهد این مدعا است.

 

*«بحران گروگانگیری» سرپوشی بر جنایات آمریکا

Hostage crisis یا همان "بحران گروگانگیری" نامی بود که رسانه های غرب از همان ابتدای ماجرا برای تطهیر پرونده سیاه آمریکا و مظلوم نمایی استکبار انتخاب کردند. در مقابل شهید دیالمه با انتقاد از کیفیت نام گزاری و برگزاری "کنفرانس بررسی مداخلات آمریکا درایران" در تاریخ 12 تا 15 خردادماه 1359 در این باره چنین گفت:

 

"من پیشنهاد  کردم و اعتقادم براین بود که اسم کنفرانس را بطور دقیق مشخص می کردیم مثلا  " 70 سال گروگانگیری ملت ایران توسط آمریکا" تا در مقابل نشان دهیم که اگر ما یک ماه دوماه، پنج ماه تعدادی جاسوس را در اینجا گروگان گرفتیم شما[آمریکایی ها]50 سال 100 سال ملت ما را گروگان داشتید و دقیقا این لفظ گروگانگیری را به خود آنها برگردانیم تا نشان بدهیم این اگر چیز منحوسی است خود شما نزدیک به یک قرن این کار را کردید و حالا چه شده که آنقدر به دست و پا افتادید.[2]"

 

 او با اندیشه عمیق و دقیق دینی اش جامعه و حوادث آن را چنان رصد می کرد که دشمنان نتوانند با سر پوش گذاشتن بر توطئه های خود ساده لوحان را فریب داده و حقائق تاریخی را در اذهان عمومی محو نمایند.

 

*ابتکار کم نظیر شهید

در حالیکه جنجالهای داخلی آن زمان برسر نحوه برخورد با کارمندان لانه جاسوسی  به اعدام کردن یا نکردن آنان خلاصه می شد و در حالیکه امریکا از این جنجالها از بعد تبلیغاتی به سود منافع شیطانی اش بیشترین بهره برداری را می نمود، شهید دیالمه براساس مبانی  اخلاقی اسلام و هوشمندی سیاسی اش برنامه هدفمندی را درنحوه برخورد با مسئله ارائه کرد:

 

"دربرخوردهایی که من با آقایان درمجلس داشتم به نظرمی آیدکه حداقل طرحی به آن شکل ارائه نشده. نظرشان این است که این ها محاکمه بشوندیا نشوندیعنی جواب یا مثبت است و یا منفی،بدون این که چگونگی آن بیان  شود. بایددرنظرگرفت اینکه آمریکا درسطح بین المللی مارا به عنوان یک جامعه وحشی معرفی کرده.اذهان بین المللی واقعا نمیداند ما درایران چه کردیم.خیلی کم برایشان روشن شده وعملا تبلیغات شدیدی که سیستمهای صهیونیستی بین المللی میکنند درافکار عمومی جهان ، اینطورجلوه میدهندکه اینهاتعدادی تروریست بودندکه افرادی راهم آنجا نگهداشتند.حالا اگر ما بیائیم اینها را بکشیم عملادرهمان مسیری رفتیم که آمریکا میخواهدویک مجوزی برای مداخله نظامی درایران به دست اوداده ایم بایدکاری کردکه هم ما به آن نتیجه ای که داریم برسیم وهم درعین حال او نتواند چنین استفاده ای بکند."

 

شهید بزرگوار  به طور مبسوط به توضیح طرح و اهداف خود می پردازد:

 

" به نظر مي آید كه ما مي‌توانيم به وسيله سيستم‌هاي مختلف خبرگزاري و به وسيله افرادي مشابه و حتي پاپ،در سطح بين‌المللي اعلام بكنيم كه ما گروگان‌ها را محاكمه مي‌كنيم ولي آنها را مجازات نمي‌كنيم. به يك شرط؛ به اين شرط كه آمريكا متعهّد شود جريان محاكمات را از طریق ماهواره ها و شبکه ها درسراسر دنيا نشان دهد.

اين دوحالت داره؛ ياآمريكا مي‌پذيرد يا نمي‌پذيرد. اگر پذيرفت ما مي‌توانيم اين دادگاه را تشكيل دهیم و بعد هم گروگان‌ها را در آنجا محاكمه كنيم. دراونجا مسئله سلطه آمريكا مشخص مي‌شود، سيستم جاسوسي آمريكا به اسم سفارت در ايران روشن خواهد شد، جنايات شاه روشن خواهدشد .

و بعد دقيقاً ما خواهیم توانست به وسيله خود آمريكا، به وسيله رسانه‌هاي گروهي خود آنها در سراسر دنيا نشان دهیم كه عمل ما يك عمل صحيح، و درست و منطقي بوده است و يك عمل تروريستي نيست و این افراد جاسوس هستند نه دیپلمات.

از این طریق مي‌توانيم جنايات شاه، و جنايات آمريكا را هم در طولانی مدت و هم بعد از این جریانات درهمه اذهان بنشانيم، با آشکار شدن اینکه چه فشار و اختناق و جرياناتي درايران گذشته خود اذهان بين‌المللي به ما اين اجازه را خواهد داد كه حتي گروگان‌ها رو بعد از محاكمه مجازات می کنیم. چون حقانيت ما در آنجا خيلي واضح و ثابت شده و اذهان عمومي و بين‌المللي بر عليه آمريكا به راحتي تحريك خواهدشد.

اما اگرآمريكا نپذيرفت، اگر ما درست تبليغ كرده باشيم عملاً،ملت آمريكا را در مقابل سيستم حكومتي ‌اش قرارداديم. يعني كسي كه پدرش، همسرش، مادرش، دخترش، پسرش جزء گروگان‌هاست، به حكومت آمریکا به سناتورها و به سيستم پارلماني‌اش، اعتراض مي‌كند. كه اگرشما ادعا مي‌كرديد كه ایران عمل تروريستي انجام داده، خلاف عرف بين‌المللي بوده و قايل نبوديد كه دولت امریکا دخالت غير صحيح درايران كرديد و زمينه‌هاي جاسوسي‌تان را نمي‌پذيرفتيد، خوب چه اشكالي داشت كه شما مي‌گذاشتيد اين مسائل در سراسر دنيا پخش بشود و بعد بچةمن، پدرمن، مادرمن كشته نمي‌شد. يعني دقيقاً عامل كشتار گروگان‌ها رو خود دولت آمريكا خواهد دانست، چون كه دولت آمريكا حاضرنشده، به واسطه يك كار كوچك،(البته به نظر او كوچك مي آید،چون آمريكا به او نگفته که در ايران چه كرده است) و قاعدتاً حكومت حاكم بر آمريكا جوابي در مقابل ملّتش،دراين جهت نخواهد داشت."[3]

 

******

 

طرح شهید دیالمه دارای ابعاد حقوقی، سیاسی و رسانه ای و برخاسته از مبانی اسلامی  بود که شهید همواره در حیاتش برای تبیین و تحقق آن می کوشید.

توجه همزمان شهید به ابعاد حقوقی و حق دادرسی عادلانه که امروز از شاخصه های حقوق بشر ادعایی غرب است از یک سو، و در نظر گرفتن مصالح نظام اسلامی  و جنبه دیپلماتیک مسئله از سوی دیگر نشان از نگاه جامع اوست.

از همه مهمتر آنکه شهید دیالمه حلقه نهایی تکمیل این طرح را «پخش جهانی جریان محاکمات» می دانست. زیرا آگاهی بخشی به افکار عمومی جهان و بهره گیری از ظرفیت تبلیغاتی  را بسیار پر اهمیت می دانست.

در نگاه او صرفا بازگشت شاه یا محاکمه جاسوسان مهم نبود، بلکه او انقلاب اسلامی ملت را دارای پیامی جهانی و روشنگر می دانست که باید از هر فرصتی جهت انتشار وتبیین آن بهره گرفت .پیامی که انسانهای حق طلب را در شناختن حق و باطل،  ودرک عمیق جریان طغیان ( استکبار جهانی ) ومسیر بندگی پروردگار یاری می کند.

 

اما هنوز جای این سوال باقی است که

اگر گروگانها بنا به طرح ابتکاری شهید دیالمه محاکمه می شدند و

اگر مردم دنیا دست آهنین آمریکا را از زیر دستکش مخملین میدیدند،

آیا آرگو ساخته می شد؟

و آیا چهره دروغینی را که این فیلم از ایران اسلامی ارائه داده کسی باور می کرد؟

شاید شهید دیالمه این توطئه  تاریخی را از دوردستها  می دید....

 

 


[1]آرگوفیلمی است ساخته شرکتی آمریکایی که به ماجرای لانه جاسوسی میپردازد. این فیلم بعد از حدود سی و سه سال از آن واقعه و آزادی اعضای لانه جاسوسی در حالی ساخته و حتی برنده جایزه اسکار شد که در آن اسلام به عنوان عامل خشونت و انقلاب اسلامی به عنوان مظهر تضییع کرامت و حقوق انسانی معرفی شد.

[2]مصاحبه با روزنامه صبح آزادگان، دوشنبه، 26 خردادماه 1359

[3] سخنرانی تبیین تبیین جهان

نظرها

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .