علاقه لیام نیسون یکی هنرپیشه های سینمای غرب به اسلام و تاثیر پذیری او از اذان مجددا مورد توجه رسانه های غربی و عربی قرار گرفت. این هنرپیشه ایرلندی الاصل سینمای غرب گفته بود که شنیدن اذان بر ژرفنای نهاد او اثر گذاشته است.

او که در سال 2012 برای یکی از فیلم هایش به ترکیه سفر کرده بود؛ مواجه بافضای معنوی مساجد و اذان پنجگانه می شود و همان زمان از اثر گذاری عمیق فضای مساجد و اذان بر روحح و جانش سخن می گوید تا جایی که روزنامه انگلیسی Sun در خبری نوشت نیسون گفتهه است در اندیشه گرویدن به اسلام فرو رفته است.

نيسون به روزنامه Sun گفته بود که چهارهزار مسجد در استانبول وجود دارد که همه آنها به‌راستی زيبا و جادويی است و همين مسأله به‌شدت مرا به فکر گرويدن به اسلام انداختهه است. وی افزوده است که در نخستين هفته‌های اقامت در استانبول، روزانه پنج بار شنيدن اذان به منظور فراخوان به نماز برای من امری غريب و آزاردهنده بود، اما اين ماجرا چنان است که به‌سرعت در ژرفای نهاد شما می‌نشيند و هيچ پديده زيباتری جای آن را نمی‌گيرد.[1]

بی تردید ندای دعوت به عبادت خداوند یگانه در فطرت آدمی تاثیر خواهد گذاشت.

پیامبر خدا(ص) می فرمایند:" شیطان چون آوای دعوت به نماز (اذان) را بشنود بگریزد." [2]

از امام حسین(ع) نیز نقل شده است که: روزی در مسجد نشسته بودیم که مؤذن بالای گلدسته رفت و گفت "الله اکبر، الله اکبر". امیر المومنین علی ابن ابی طالب (ع) گریست و ما نیز از گریه او گریستیم. وقتی مؤذن اذان را تمام کرد، امام فرمود: آیا می دانید مؤذن چه می گوید؟ عرض کردیم: خدا و پیامبر و وصی او بهتر می دانند. فرمود: اگر می دانستید که چه می گوید کمتر می خندیدید و بسیار می گریستید. "الله اکبر" او معانی بسیاری دارد؛ از جمله این که بیانگر قدیم بودن، ازلیت و ابدیت و علم، نیرو ، قدرت، حلم، کرم، جود، عطا و کبریای خداوند می باشد.[3]

این در حالی است که در یرخی از کشورهای مدعی آزادی تلاش شده است با ممنوعیت ساخت مناره و پخش اذان از مساجد از رسیدن ندای الله اکبر و لا اله الا الله به گوش انسان هایی که اطلاعات کافی از آن ندارند و تنها آنچه درباره اسلام می دانند برگرفته از فیلم های هالیوودی است جلوگیری شود.

حال سوال این جاست که آیا به گفته مقام معظم رهبری بهتر نیست که آنان با مراجعه به منابع اصیل اسلامی خود حقیقت این دین را بیابند؟

اگر تنها صدای اذان می تواند قلبی را متوجه معنویت کند مطالعه دقیق این دین چه تاثیری در دل ها خواهد گذاشت؟

  


[1] شفقتا

[2] میزان الحکمه، ج1،ص113

[3] همان

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .