در آستانه 25 می سالگرد آزادسازی جنوب لبنان، سینمای لبنان شاهد اکران فیلمی درباره مقاومت بود.اگر کسی برای دنبال کردن سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله به پایگاه شبکه خبری المنار سر بزند بنر تبلیغاتی این سایت را می‌بیند که به معرفی فیلم «السر المدفون» (راز پنهان) یا فیلم «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری پرداخته است.

المنار و دستگاه‌های تبلیغاتی لبنان این روزها خوب پای این فیلم آمده‌اند تا اگر چه فیلم غفاری در حد عالی سینمای جهان و ایران نیست اما بتواند در میانه جریان‌های غربی ـ عربی حاکم بر سینما و فرهنگ این کشور حضور موفقی داشته باشد.

 افتتاحیه اکران فیلم در «سالن شهید احمد قصیر» در «مدارس مهدی» شهر صور با حضور احمد صفی‌الدین مسئول منطقه «جنوب اول» حزب‌الله، شیخ علی ضاهر رئیس شرکت تولیدات هنری الارز(سازنده فیلم)، علما و چهره‌های منتخب ادبی، فرهنگی و هنری برگزار شد و مردم استقبال گسترده ای از این فیلم کردند.

المنار همچنین با اشاره به سخنان علی غفاری کارگردان و مهدی فخرالدین هماهنگ‌کننده تولید فیلم درباره ساخته شدن این فیلم پس از توصیه سیدحسن نصرالله معتقد است: فیلم ابوزینب دارای کارگردانی پرتحرک بر اساس سناریویی بازیگر محور است و از داستانی سریع برخوردار است.

این تنها پایگاه خبری المنار نیست که برای دیده شدن این فیلم در لبنان تلاش می‌کند و پایگاه‌های العربی جدید و النشره، روزنامه مشهور الاخبار و حتی پایگاه عربی شبکه خبری سی‌ان‌ان اقدام به انتشار یادداشتی درباره این فیلم کرده‌اند.

علی شهاب که نویسنده و مستندساز معروف لبنان و جهان عرب است در یادداشتی برای پایگاه عربی سی‌ان‌ان، با بیان اینکه برای گروه‌های نظامی سخت است که پیام‌های رسانه‌ای غیرمستقیمی به مخاطب ارسال کنند، نوشته است: ارائه بعد انسانی در انتقال پیام‌های رسانه‌ای کاری است که اکثرا موفقیت آن تضمین می‌شود و حال فیلم این روزهای سینمای لبنان اقدامی مناسب در این راستاست و فیلمی موجه است که در آن لحظات انسانی دیده می‌شود که هیچ بیننده‌ای نمی‌تواند از آن چشم بپوشد.

وی با اشاره به داستان فیلم «ابوزینب» از موفقیت کارگردان در به تصویر کشیدن بدون کم و کاست فضای زندگی مردم جنوب لبنان سخن می‌گوید و می‌افزاید: البته این موفقیت در همه فیلم و در فرم و محتوای فیلم یکسان نیست و با کاستی‌هایی همراه است اما این فیلم در حالی به نمایش درآمده که سینمای لبنان پیش از این نمونه آن را نداشته است.

«راز پنهان» که پیش از این در جشنواره فیلم مقاومت و فجر اکران شده داستان واقعی مادری است که خبر شهادت فرزندش به نام «عامر کلاکش» را به مدت 15 سال و تا آزادسازی جنوب لبنان مخفی نگه می‌دارد.

این فیلم نوشته محمود غلامی از ایران و رضا اسکندر از لبنان و کارگردانی علی غفاری است و در آن چهره‌هایی چون باسم مغنیه، کارمن لبس، عمار شلق، یوسف حداد و ... از سینمای لبنان بازی می‌کنند.

 

 

منبع: با تلخیص از تسنیم

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .