مراسم سی و هفتمین سالگرد شهادت شهید دیالمه با همکاری فرهنگسرای شفق در روز هفتم تیر ۱۳۹۷  ساعت ۱۰- ۱۲ ظهر برگزار شد. در این مراسم جمعی از شاگردان شهید دیالمه و نیز علاقه‌مندان به شهید دیالمه جهت ادای دین به شهید و تسلیت به خانواده محترم ایشان شرکت کردند. در ابتدای جلسه مجری به معرفی برنامه و قرائت متنی در رسای شهید پرداخت. سپس کلیپ «خط دیالمه» پخش شد که شامل زندگی‌نامۀ شهید و برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های ایشان تا لحظۀ شهادت است. بعد از آن سرکار خانم دکتر نیکو دیالمه خواهر شهید سخنرانی کردند و مراسم با پخش کلیپ «هشام انقلاب» و مرثیه سرایی مداح اهل بیت به پایان رسید.

 

خلاصه‌ای از سخنان خانم دکتر دیالمه:

شهیدی شناخته شده

معمولا انسان‌ها بعد از مدت کوتاهی بعد وفاتشان حتی در میان بستگان و دوستان خود فراموش می‌شوند و از یادها و خاطره‌ها می‌روند. برخی از انسان ها از این قاعده مستثنی هستند که شهید دیالمه از این افراد است. در مناجات شعبانیه می‌خوانیم «الهی مَن تعرّفَ بک غیرُ مجهول» یعنی کسی که به واسطۀ خداوند شناخته شود هرگز مجهول و ناشناس باقی نمی‌ماند. یاد این افراد همواره در دل کسانی که محبت خدا را دارند باقی می‌ماند و حقیقتا شهید دیالمه مصداق این فراز از دعاست.

شهید دیالمه و حس مردم دوستی

شهید دیالمه حقیقتا مردم را دوست داشت و به مردم علاقه‌مند بود. علاقه‌مندی ایشان به مردم سبب شده بود که تلاش کنند همۀ مردم خداوند را بشناسند و با خداوند پیوند بخورند. نگاه او به عموم افراد جامعه این گونه بود. برای او فرق نمی‌کرد که فقیر باشند یا غنی، اندیشمند باشند یا مغازه‌دار معمولی. همۀ مردم را دوست داشت و تکریمشان می‌کرد.

 این احساس عشق و تکریم کار دشواری است و ساده نیست. خصوصا برای کسانی که به عرصه سیاست وارد می‌شوند، چون این افراد معمولا بیشتر به دنبال منافع خود هستند، ولی در همۀ رفتار و سکنات شهید عشق به مردم وجود داشت. خاطراتی که از شهید به جای مانده این مدعا را تایید می‌کند.

طرحی کلان برای تحقق  اسلام شیعی

شهید دیالمه به دنبال آشنا کردن مردم با «اسلام شیعی» بود و ایشان روی قید «شیعی» تأکید داشت. ایشان برای آشنا کردن مردم با اسلام شیعی برنامه‌ای داشت که قبل از انقلاب طراحی شده بود و در جمع دوستانشان آن را اجرا کرده بودند. این طور نبود که ایشان بعد از انقلاب سر سفره انقلاب بنشیند و با توجه اقبال مردم به مسائل اسلامی بعد از انقلاب بخواهد از انقلاب بهره بگیرد و بر موج آن سوار شود. شهید در عملی کردن برنامه‌اش فراست و هوشمندی خاصی داشت و افراد آماده را شناسایی و جذب می‌کرد.

مسئله‌های مهم شهید دیالمه

اگر کتب شهید را واکاوی کنیم، ایشان حیات کوتاه ولی پربرکتش را (که اگر از سن تکلیف تا شهادتشان محاسبه کنیم حدود دوازده سال می‌شود) برای پاسخ به چهار مسئله اساسی صرف کرد. این چهار پرسش جزو مهم‌ترین مسائلی است که هر انسانی در مواجهه با دین به آن بر می‌خورد:

مسئلۀ اول:  احتیاج بشر به دین چیست؟

سخنرانی هایی مانند «مذهب در بوته تاریخ» و «طراح هدایتی» در پاسخ به این سوال ایراد شده است.

مسئلۀ دوم: این نیازها با چه مفاهیم دینی تامین می‌شود؟

سلسله سخنرانی‌هایی که از شهید با عنوان «ضوابط حرکت بر صراط مستقیم»  موجود است در پاسخ به همین سوال است. مباحثی مانند فقر، صبر، توکل، شفاعت، انتظار و.... همگی در همین راستا است.

مسئلۀ سوم:  الگوهای دینی چه کسانی‌اند و وظیفۀ ما در مقابل آنان چیست؟

سخنرانی‌هایی مانند «امام سجاد حماسه عبادت»، «در تنهایی ثقلین»، «رساله حقوق امام سجاد» در راستای پاسخ به این سوال است.

مسئلۀ چهارم: چه چیزهایی انسان را از مفاهیم دینی خارج می‌کند؟

 تمام بحث های شهید دربارۀ انحراف و تبیین خطوط انحرافی و التقاطی به پاسخ این سوال مرتبط است.

شهید دیالمه متوجه مبارزه تاریخی با دین و دین‌داران بود و این فهم به او کمک می‌کرد که انحرافات را بشناسد و نسبت به آنها هشدار دهد. ایشان نه تنها از حقائق دینی مطلع بود؛ بلکه اندیشه‌های باطل را می‌شناخت.

سخن امروز شهید با ما

ایشان در سخنرانی که در سالگرد شهادت چمران ایراد کردند گفتند: «اگر شما امروز جزو افرادی هستید که در تشییع جنازه شهید شرکت کردید شعار دادید و برای او گریه کردید، امروز این مسئولیت بر دوش شماست که حرکت فکری او را بشناسید و بتوانید در جامعه رواج دهید». گویا سخن امروز شهید دیالمه امروز با ما نیز همین است. امروز نیز ساده‌ترین وظیفه شما شناخت اندیشه‌های شهید و ترویج و نشر آن است. حالا که در مراسم سالگرد شهید شرکت کردید وظیفه دارید که به اندازه توان و وسع خود حرکت فکری ایشان را در جامعه اشاعه دهید.

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .